Η παιδαγωγικη εχει πολλα κοινα με την εκπαιδευση σκυλιων, οσο κ αν σε παραξενευει αυτο. Εφερα παραδειγμα τα μωρα γιατι ειναι εξυπνα ζωα που μολις γεννηθουν, μονο απο ενστικτο λειτουργουν. Να μιλησω καλυτερα για χιμπαντζηδες που ειναι ζωα; Ουτε αυτα εχουν κριση;
εχει κοινα με την εκπαιδευση σκυλων οσων αφορα την θεωρια και τις βασικες αρχες της εκπαιδευτικης διαδικασιας.
(υποθετω οτι αναφερεσαι σε classical and operant conditioning)
η εφαρμογη ομως αυτων των αρχων πανω στα ζωα διαφερει παρα πολυ απο την εφαρμογη τους πανω στους ανθρωπους.
η Karen Pryor, μητερα του clicker training, ανεπτυξε το μοντελο της δουλευοντας πανω στα δελφινια, οχι σε ανθρωπους.
η εφαρμογή αυτων των εκπαιδευτικων διαδικασιων εχει να κανει με την δημιουργια συμπεριφορων και οχι με την αναπτυξη της κρισης.
ο
@reinmeister2 νωριτερα αναφερθηκε σε ενλογα και αλογα οντα, απο οτι ομως φαινεται δεν καταλαβες τι ελεγε γιατι συνεχιζεις να συγκρινεις τους ανθρωπους με τα ζωα και εκτος απο αυτο κατατασσεις στο ιδιο επιπεδο τα μωρα με τα ζωα.(too much!)
ορισμοι:
-κρίση
- η ενέργεια και το αποτέλεσμα του κρίνω, η νοητική ενέργεια που οδηγεί σε μια απόφαση ή επιλογή
το αφήνω στην κρίση σας
- η απότομη όξυνση ενός προβλήματος
οικονομική κρίση
-
κριση: νοητική διεργασία που καταλήγει σε εκτιμήσεις, σκέψεις και αποφάσεις
-κριτικη σκέψη:
Ορισμός κατά Ματσαγγούρα (από το βιβλίο του «Στρατηγικές Διδασκαλίας: Η Κριτική Σκέψη στη Διδακτική Πράξη, Gutenberg, 2002»).
Κριτική Σκέψη είναι η νοητικό-συναισθηματική λειτουργία που ενεργοποιεί επιλεκτικά και συνδυαστικά γνωστικές δεξιότητες, λογικούς συλλογισμούς και μεταγνωστικές στρατηγικές, με την βοήθεια των οποίων το άτομο επεξεργάζεται τα δεδομένα με λογικό τρόπο και αποστασιοποιημένο από τις προσωπικές του πεποιθήσεις και προκαταλήψεις, προκειμένου να δαμάσει το πλήθος των ετερογενών στοιχείων τους, ώστε τελικά να καταλήξει σε έγκυρα και λογικά συμπεράσματα, διαπιστώσεις, κρίσεις, πεποιθήσεις και επιλογές δράσης.
Ορισμός κατά Γιανναρά
Ορίζουμε την
Κριτική Σκέψη ως ανάγκη και τρόπο να κρίνουμε (δια-κρίνουμε, ξεχωρίζουμε) τι είναι αληθινό και τι ψεύτικο, τι ορθό και τι λάθος, τι πραγματικό και τι φαντασιώδες – ποια πληροφορία των ατομικών αισθήσεων ή ποια σύλληψη του ατομικού νου συνιστά έγκυρη και ποια μη έγκυρη γνώση.
Ορισμός κατά Lipman (από το βιβλίο «Η σκέψη στην εκπαίδευση Πατάκης»)
Η
Κριτική Σκέψη είναι σκέψη που διευκολύνει την κρίση, διότι βασίζεται σε κριτήρια, είναι αυτοδιορθωτική και αντιλαμβάνεται τις διαφορές καταστάσεων
πηγές:
https://el.wiktionary.org/wiki/κρίση
http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=390723
https://stoxasmoi.wordpress.com/2012/02/27/κριτική-σκέψη-ορισμοί/
παντως, πολυ θα ηθελα να δω γονεις να εφαρμοζουν luring και shaping στα παιδια τους!
Αυτο ομως δεν σημαινει οτι δεν γινεται γενικευση. Εχουν διαφορα στο χρονο αντιδρασης.
Γιατι τα διαχωριζετε τοσο πολυ; Εμεις δεν εχουμε ενστικτα; Δεν πλησιαζουμε καν σε συγκριση με τα σκυλια, αλλα ολοι εχουμε ενστικτα που αναλογα την εκπαιδευση τα στρεφουμε εκει που θελουμε. Η εκπαιδευση δεν θα ειναι ιδια, ουτε οι απαιτησεις, λαμβανοντας υποψιν τι ειναι το καθενα. Αλλα δεν μπορω να δεχτω οτι στον εκπαιδευμενο σκυλο δεν καθοδηγουμε το ενστικτο εκει που εμεις θελουμε. Οποια εκπαιδευση κ αν θελουμε να κανουμε.
και η διαφορα στον χρονο αντιδρασης καπου οφειλεται...anyway
ποιος ειπε οτι δεν γινεται ανακατευθυνση των ενστικτων???
κανεις!
ειναι διαφορετικο ομως να κανεις ανακατευθυνση, και να βαζεις ορια, απο το να ριχνεις το σκυλι.
Η οποια θα γενικευτει να δεν την τιθασευσουμε.
Προσωπικα, δεν θεωρω οτι υπαρχει εκπαιδευση που δε ριχνει τα ενστικτα λιγο ή πολυ, ωστε αυτο το ζωο να συνυπαρχει με ανθρωπους. Αυτος ειναι ο ορισμος της εκπαιδευσης. Δεν μπορω να το εξηγησω πιο απλα. Ας μη χρησιμοποιουμε τον ορο εκπαιδευση τοτε.
τελικα τι κανουμε στην εκπαιδευση, ανακατευθυνουμε ή ριχνουμε??
μου τα μπερδευεις!
Θα ηθελα ομως παραδειγματα συγκεκριμενα. Να δω τι σημαινει εκπαιδευση χωρις κατεβασμα εστω κ ελαχιστα του σκυλου. Με ειλικρινεια κ οχι για υποστηριξουμε απλως την σωστη ή λαθος αποψη μας.
το μονο ευκολο... δες σκυλια που κανουν sport!
απο τα καλυτερα παραδειγματα.