Γειά σου Προμιθέας, χρειάστηκε να διαβάσω το πολύ καλό κείμενο
σου αρκετές φορές γιατί τα Αγγλικά μου είναι καλύτερα
.
Θα προσπαθήσω να απαντήσω όσο καλύτερα μπορώ σε ενότητες.
Χρησιμοποιούμε
βασικές έννοιες στην εκπαίδευση σκύλών και στην αλλαγή συμπεριφοράς τους (ισχύει για όλους τους σκύλους).
Αυτές τις έννοιες τις χρησιμοποιούμε στήν ανάπτηξη τους από κουτάβια. Δίνονται και οδηγίες χρήσης τους στις εθελόντριες οικογένειες.
1.
Κάνουν πάντα αυτό που είναι προς όφελος τους.
2.
Κάνουν το αντίθετο από αυτό που...π.χ. Αν βάλεις ελαφρά
την παλάμη του χεριού σου στο πλευρό του σκύλο και
σπρώξεις προς μία κατεύθηνση, ο σκύλος θα γείρει προς την
άλλη κατευθηνση. Δεν ξέρω πως λέγετε στα Ελληνικά.,
Reverse Psychology.
3.
Μαθαίνουν και Αναγνωρίζουν καλύτερα, εκφράσεις προσώπου,
οπτικά σήματα και μιμήσεις.
*Να θυμόμαστε, ο εκπαιδευτής εκπροσωπεί ένα τυφλό άτομο!
Και δεν χρησημοποιεί οπτική επαφή, παρά μόνο όπως ένας τυφλός.
Η "αφήγηση"
(μην γελάτε
)...για το
πρώτο μάθημα στην
εκπαιδευση ενός εμπόδιου πλάτος ή κάτω στα πόδια.
Α! Το στηθόλουρο, έχουμε μάθημα! Η χαρά είναι μεγάλη,
ας κουνήσω λίγο το κωλαράκι μου και να βάλω κάτι μέσα
στο στόμα μου να κουβαλήσω!
(χαρακτηριστικό του Λαμπραντόρ - ο εκπαιδευτής
γνωρίζοντας, βάζει το λουρί σε κάποιο σημείο στο πάτωμα μακριά
και περιμένει-αυτές οι προετοιμασίες γίνονται πρίν βγεί ο σκύλος για
να μήν υπάρξη οπτική επαφή).
Α! Το λουρί, αυτό θα κουβαλήσω. Μα, καλέ δεν με βλέπει που κουνιέμαι...καλέ, καλέ, εδώ...
Ας πάω πιό κοντά, θα τον ακουμπήσω.Να! Τώρα με κατάλαβε.
Μπράβο μου λέει! (Ταυτόχρονα ο σκύλος μαθαίνει να κουβαλάει
το λουρί του και να το φέρνει στον τυφλό, προσέξτε, με δική του πρωτοβλία
)
Μου φοράει το λουρί και το στηθόλουρο. Βάζει το αριστερό χέρι
του στον ώμο μου και το κρατάει, ήρεμα, ναι, ωραια να χαλαρώνεις...
Αυτοσυγκέντρώνετε, βλέπω το πρόσωπο του, είναι ώρα για μάθημα.
Μου δείνει την εντολή "Πάμε" και ξεκίνάω, χαρούμενος.
Ξαφνικά, κάτι με
*ωθεί, ελαφρά προς τα εμπρός, τι είναι?
(ο εκπαιδευτής ωθεί το στηθόλουρο, εμπρός).
*Αντιδρώ, μειώνοντας ταχύτητα. Α! Σταμάτησε η ώθηση. Χμμ... γλύφομαι.
Συνεχίζω, σιγά. Να το πάλι! Ετσι και
εγώ μειώνω περισσότερο,
μέχρι που
σταματάω και γλύφομαι. Όχι ρε φίλε, δεν πάω πουθενά!
Αγχώνομαι.
Κοιτάω το πόδι του. Τι κάνει ο άνθρωπος??
Ψυλαφίζει ένα σκαλοπάτι με το πόδι του και μου λέει,
Μπράβο!!
Ουφφ, ας τιναχτώ. Τι, έγινε τώρα?
Μου δίνει την εντολή να συνεχίσω. Το σκέφτομαι, οκ, πάμε.
Λίγα μέτρα μετά μου ζητάει να σταματήσω. Ευχαρίστως! Γιατι,
έχω αγχώθηκα τώρα. Μου λέει, Μπράβο!
Μου βγάζει το στηθόλουρο. Σηκώνει και τα δύο χέρια ψηλά.
Α! Το ξέρο αυτό, σημαίνει μάθημα, τέλος. Μπράβο μου λέει και με χαιδεύει πολύ. Χαίρομαι πολύ, τι να κουβαλήσω?
Α! Το στηθόλουρο! Το παίρνω και συνεχίζει να με χαιδεύει.
Το κουβαλάω μέχρι το σπίτι! (Έτσι ο σκύλος ταυτόχρονα μαθαίνει να κουβαλάει το στηθόλουρο)
Reverse Psychology
*
Ώθηση πρός τα μπροστά=σκύλος πρός τα πίσω
Μαθήματα όπως το παραπάνω διαρκόυν 3-5 λεπτά max.
Στα πρώτο στάδιο, ο σκύλος με την πάροδο του χρόνου
συνδέει την ώθηση πρός τα εμπρός με το εμπόδιο. Θέλει να
αποφύγει την ώθηση, δεν τον οφελεί, και αποφεύγει το εμπόδιο.
Σταδιακά η ώθηση, μειώνετε και εξαφανίζετε.
Στο προχωρημένο στάδιο δε υπάρχει πιά ώθηση.
Αν ο σκύλος δεν σταματήσει σε εμπόδιο,
ο εκπαιδευτής πέφτει επάνω στο εμπόδιο ή κάτω (αναλόγος το εμπόδιο).
Σε αυτό το στάδιο ο σκύλος είναι έτοιμος ψυχολογικά να αντέξει το στρες της πτώσης.
Έτσι, ο σκύλος αναπτύσει την ικανότητα να ξεχωρίζει σε μεγαλύτερο
βαθμό, τι είναι προς όφελος του και τη όχι. Με αυτό τον τρόπο επίσης, αναπτύσει και την ικανότητα να παίρνει αποφάσεις από μόνος του, αφού
όπως είδες κατά την διάρκεια του μαθήματος, ο εκπαιδευτής δεν μίλησε
καθόλου (εκτός από τις εντολές) και δεν
επέμενε για την εκτέλεση τους.