Οι σκύλοι στην αρχαία Ελλάδα


Diego

Well-Known Member
30 Ιανουαρίου 2010
333
0
Στο δάσος
www.www.www
Η φύση αποτέλεσε για του αρχαίους Έλληνες το πεδίο βάσης και εξέλιξης του ανθρώπου. Παρατήρησαν με ματιά και νου οξυδερκή, ότι μέσα σε αυτήν ο άνθρωπος πάλεψε με τα στοιχεία της φύσης, έπαθε πολλά, έμαθε από τα λάθη του και τέλος φιλοσόφησε την ίδια του την ύπαρξη, δίνοντας μεγάλη σημασία και ερμηνεύοντας τα θαυμαστά της δημιουργήματα που τον περιτριγυρίζουν. Έτσι, αναπτύχθηκε μια άλλη, ξεχωριστή σχέση με τα ζώα, που συμπληρώνουν, μαζί με τον άνθρωπο, τις φανερές μορφές έμψυχης εκδήλωσης της φύσης. Το ζώο που βρίσκεται στην κορυφή της πυραμίδας των όντων και έχει άμεση σχέση με την κοινωνική ζωή του ανθρώπου είναι ο σκύλος.

Υπάρχουν δύο μύθοι που εξηγούν το λόγο που ο σκύλος αποτελεί εδώ και χιλιάδες χρόνια τον πιο πιστό σύντροφο του ανθρώπου. Εδώ πρέπει να τονίσουμε ότι λίγα είναι τα ζώα για τα οποία έχουν πλαστεί μύθοι από τους αρχαίους Έλληνες. Ο πρώτος μύθος, μας λέει πως ο κύνας ήταν δημιούργημα του θεού Ήφαιστου. Για το λόγο αυτό, απολάμβανε μεγάλης εκτίμησης σε σημείο σχεδόν ισότητας με τους ανθρώπους, σε αντίθεση με τους αρχαίους Αιγυπτίους που είχαν μια πιο απόμακρη σχέση με τα ζώα (τα λάτρευαν μεν αλλά χωρίς να έχουν καθημερινή επαφή μαζί τους). Ο θεός Απόλλων εξημέρωσε το σκύλο και τον δώρισε στην αδερφή του θεά Άρτεμις, προκειμένου να τη συνοδεύει στο κυνήγι (κύναν άγω).
Επίσης, ένας άλλος μύθος αναφέρει ότι ο σκύλος είναι αποτέλεσμα αναπαραγωγής του Κέρβερου (του σκύλου που φυλούσε τον Άδη), την οποία επέτυχε ο Μολοσσός, ο εγγονός του Αχιλλέα. Για την ιστορία, τον Κέρβερο τον αιχμαλώτισε ο Ηρακλής και τον πήγε στον Ευρυσθέα, από τον οποίο τον έκλεψε ο Μολοσσός.

Οι σκύλοι στην αρχαία Ελλάδα Πέραν όμως, από τους μύθους, οι αρχαίοι Έλληνες ασχολήθηκαν με τα ζώα και στο επιστημονικό πεδίο. Ο πανεπιστήμονας και φιλόσοφος Αριστοτέλης, στο έργο του «περί ζώων ιστορία», κάνει μια λεπτομερή μελέτη γύρω από τα είδη και τη φύση των σκύλων δείχνοντας έτσι τη σημασία που έδιναν οι αρχαίοι στο ζώο αυτό. Συγκεκριμένα, κατατάσσει του Μολοττικούς κύνες και τους Ινδικούς κύνες στην κατηγορία βραχυκεφάλων κυνών. (Υπενθυμίζω εδώ ότι η λέξη Μολοσσός είναι η αρχαία ονομασία της Ηπείρου). Ακόμα και στην καθημερινή ζωή των μεγάλων ανδρών ο κύνας έπαιξε σημαντικό ρόλο. Ο Μέγας Αλέξανδρος ως μαθητής του Αριστοτέλη, ήταν κυνόφιλος. Όσο ήταν στην Πέλλα είχε μια θηλυκή σκυλίτσα (Μολοττικός κύων) και αργότερα στην Περσία κατά τη διάρκεια της εκστρατείας του κατά του Πέρση Δαρείου, αγόρασε έναν αρσενικό σκύλο (Ινδικός κύων) και μάλιστα έναντι αδρής αμοιβής, ονόματι Περίττα. Αργότερα, έδωσε το όνομά του σε μια πόλη που ίδρυσε εκεί.
Άλλα δύο στοιχεία δείχνουν την όμορφη σχέση των αρχαίων Ελλήνων με τους σκύλους. Πριν από χρόνια, ανακαλύφθηκε στη νεκρόπολη της Ορθής Πέτρας στην Ελεύθερνα της Κρήτης ένα μεγάλο πιθάρι μέσα στο οποίο βρισκόταν ένας σκελετός, πιθανότατα ενός 15χρονου και έξω ακριβώς από το πιθάρι ένας σκελετός σκύλου. Οι επιστήμονες θεωρούν ότι ο σκύλος θα πέθανε από τη λύπη του, καθώς δε μπορούσε να έρθει σε επαφή με τον 15χρονο. Το στόμιο του πιθαριού ήταν γερμένο προς τον βράχο και δεν υπήρχε πρόσβαση. Οι σκελετοί χρονολογούνται μεταξύ 900 και 680 π.Χ. Τέλος, στην Οδύσσεια (ραψωδία ρ΄300-309), ο Όμηρος περιγράφει το γνωστό και συγκινητικό περιστατικό του θανάτου του σκύλου του Οδυσσέα (ονόματι Άργος) τη στιγμή που αναγνωρίζει τον αφέντη του ντυμένο ζητιάνο, που γύρισε μετά από 10 έτη απουσίας.

Σχέση μοναδική. Συντροφικότητα που προκαλεί συγκίνηση. Ένα άλογο ον, ο κατάκοιτος σκύλος Άργος, παρ’ όλα τα χρόνια απουσίας του αφέντη του, μπόρεσε να τον αναγνωρίσει αφήνοντας σε εμάς, όπως και στον Οδυσσέα το δάκρυ να κυλήσει και να αγγίξει την καρδιά μας. Αβίαστα ερωτήματα έρχονται στο νου μας: Τι δέσιμο είχαν ο αφέντης με το σκύλο του, κάνοντας τον πολυταξιδεμένο και σκληρό από τις κακουχίες Οδυσσέα να δακρύσει; Τι είναι αυτό που μπορεί να οδηγήσει ένα άλογο ον να δεθεί συγκινησιακά με ένα λογικό; Μήπως η επικοινωνία αυτή δηλώνει την ύπαρξη της ψυχής; Μήπως, ως άνθρωποι πρέπει να δώσουμε μεγάλη βαρύτητα στη ψυχή μας και στην επικοινωνία με τη φύση, στην οποία άλλως τε είμαστε συγκάτοικοι με τα άλλα ζώα;
Οι αρχαίοι Έλληνες αντιλήφθηκαν από πολύ νωρίς τη διαφορετική σχέση που έχει ο σκύλος με τον άνθρωπο. Σχέση φιλική, σχέση συνεργασίας. Σχέση πάνω απ’ όλα εμπιστοσύνης, όπως επίσης και φιλοσοφικής συντροφιάς. Πριν από τον μεγάλο φιλόσοφο Σωκράτη, που άλλαξε τα δεδομένα της σκέψης πάνω σε βαθειά και αιώνια προβλήματα τη ανθρωπότητας, υπήρχαν οι λεγόμενοι κυνικοί φιλόσοφοι. Αυτοί, γύριζαν στους δρόμους των πόλεων και μιμούνταν τη ζωή των σκύλων. Ζούσαν σε

πιθάρια ή σε βράχους προκειμένου να ταπεινωθούν και να φιλοσοφήσουν. Άλλως τε, μη ξεχνάμε την εικόνα που μας έχει μείνει χαραγμένη στο μυαλό με τον μεγάλο αρχαίο φιλόσοφο Διογένη να περιφέρεται μέρα μεσημέρι στους δρόμους της Αθήνας κρατώντας φανάρι και έχοντας συντροφιά έναν σκύλο, αναζητώντας άνθρωπο, όπως έλεγε, υπονοώντας την ποιοτική έννοια της λέξης.

Ο σκύλος λοιπόν, τιμήθηκε από όλους τους Έλληνες της αρχαίας εποχής, τοποθετώντας τον ακόμα και στο σύμπαν (αστερισμός του κυνός), εκφράζοντας έτσι την υπέρτατη αγάπη τους για το ζώο. Το γεγονός αυτό αν μη τι άλλο, δείχνει ότι ο σκύλος αποτελούσε μέρος της καθημερινότητας της ζωής τους. Η καθημερινότητα δεν άλλαξε στο πέρασμα των αιώνων και ο σκύλος παραμένει γύρω μας, δίπλα μας. Είναι ανάγκη να δούμε μέσα από την παρουσία του τη σταθερή κοινωνική σχέση του με τον άνθρωπο, καταδικάζοντας και αποτρέποντας την κακοποίησή τους από μερίδα συνανθρώπων μας.
Εξ’ άλλου, όσοι δεν το γνωρίζουν, ως και ο Μέγας Αλέξανδρος, που ενδιαφερόταν για μεγάλα και σημαντικά πράγματα, θέσπισε νόμο για την προστασία των ζώων. Κοιτάζοντας λοιπόν, στα μάτια ενός ποιμενικού ελληνικού Μολοττικού σκύλου (Hellenic Epir Molossus), μπορούμε να τρέξουμε πίσω στο χρόνο και να αισθανθούμε τη συντροφιά, όχι απλά ενός κύνα αλλά ενός αρχαίου «Έλληνα» φίλου και προστάτη της ζωής μας. Ορφεύς “ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ”

http://www.stardogs.gr/portal/index...&id=293:2009-09-15-10-09-13&catid=1&Itemid=17

:):):) και τωρα τι; τους κλωτσαμε και τους μισουμε οταν εχουν οι γειτονες ενα ενοχλητικο σκυλο κλπ; η οταν θελουμε να κατσουμε καπου με τον σκυλο μας να μας δειχνουν με το δαχτυλο; και μη ΧΕΙΡΟΤΕΡΑ!!
 










Sara

Well-Known Member
27 Δεκεμβρίου 2008
7.750
1.514
Illinois, USA
Μπα, τα ίδια #$**$#*$#*$ με μας ήτανε κι οι αρχαίοι ημών κλπ. Τη φάση με τους Μολοσσούς του Αρχέλαου π.χ. δεν την λέει το άρθρο. Ούτε για τον Αλκιβάδη που αγόρασε τον πιο ακριβό σκύλο και μετά έκοψε την ουρά του για πλάκα για να μιλάνε για δαύτον οι Αθηναίοι. Και το μόνο που εισέπραξε ήταν το "αχ, καλέ, κακό παιδί"!
 


aris83

Well-Known Member
17 Απριλίου 2010
202
0
Γέρακας
Πραγματικά ένα από τα πιο ωραία άρθρα
Ήμουν φιλόζωος από τότε:p
(α ρε αρχαίε Αριστοτέλη) :D:D:D
 




kokoni

Well-Known Member
6 Αυγούστου 2008
10.349
97
16
earth
Ωραίο άρθρο
απλά λείπουν μερικές φυλές
και μια αναφορά στον ξενοφώντα που έγραψε "Κυνηγετικός"

Προς δε τον ην τον άγριων κέκτησθε κύνας Iνδικάς, Kρητικάς, Λοκρίδας, Λάκαινας (απο Ξενοφώντα)

οι Ηπειρώτικοι, οι Λακωνικοί, οι Μολοσσοί, οι της Κυρήνης (Κυρηναϊκοί), οι Αιγυπτιακοί, οι Ινδικοί και οι Μελιταίοι (απο Αριστοτέλη)

«τα δε γένη δισσά, Aι μεν Kαστοριά, αι δε αλωπεκίες» (πάλι Ξενοφώντας)

αυτά απο βιβλιογραφίες μόνο καθότι το άρθρο σκίζει απο άποψη νοήματος και δομής

Επίσης να σημειώσω ότι οι Αιγύπτιοι είχαν Θεότητες με μορφή σκύλου-όποιος θυμάται ονόματα ας τα προσθέσει
Επίσης χαρακτηριστικό είναι και το γεγονός ότι ναι μεν έλεγαν τον σκύλο Κύων μα η λέξη Σκύλος υπήρχε κι αυτή απο τότε-ο δέ λύκος λεγόταν και τότε λύκος και πείτε με τρελλό μα σκύλος και λύκος είναι η ίδια λέξη σχεδόν με άλλη σειρά στα γράμματα _____Τυχαίο? Δεν νομίζω :D

και βέβαια να επισημάνω ότι τα ανωτέρω αναφερόμενα ώς μελιταίοι (εκ του μελιτος=μέλι) ήταν μικρόσωμα και γλυκοσκυλάκια
τα δε αλωπεκίες ήταν επίσης μικρόσωμα και χρησίμευαν στο κυνήγι μικρών τριχωτών θηραμάτων μέσα στο λαγούμι(όπως αλεπούδες λαγούς και κουνάβια) ένα πρώιμο τερριέ (πρόγονος όλων των τερριέ κατα πάσα πιθανότητα)
συμπερασματικά καταλήγω στο κοκόνι μας (ή έστω μου,εμένα μου αρκεί) το οποίο δείχνει να διαθέτει και απο τα δύο χαρακτηριστικά με το έντονο Pray drive και τον (όταν είναι με δικούς του) γλυκό του χαρακτήρα
καθότι όπως λέει και ο σοφός (παλιότερα-γιατί τώρα βράστα..) λαός
Αν δεν παινέψεις το σπίτι σου θα πέσει να σε πλακώσει

:D :D :D
 


ATREAS

Well-Known Member
8 Νοεμβρίου 2009
874
2
Mesogeia - Attiki
Υπέροχο άρθρο και με αρκετές πληροφορίες Ντιέγκο!!! για παράδειγμα αυτό για τον Περίττα το σκύλο του Αλέξανδρου δεν το γνώριζα.
 


jimmy58

Well-Known Member
16 Σεπτεμβρίου 2008
260
0
τελειο ηταν ,δεν αναφερεις ομως και τον Ξενοφωντα που μελετησε τους ιχνηλατες?
 




Diego

Well-Known Member
30 Ιανουαρίου 2010
333
0
Στο δάσος
www.www.www
παιδια εγω πιστευω πως το ζουμι του θεματος ειναι πως εμεις οι ελληνες που ειχαμε τοσο σε εκτιμηση τον σκυλο, ηρθαμε σε αυτην την κατασταση σημερα; στην πολιτικη ρολο ο σκυλος δεν παιζει για να μειωσουν την αξια του θεωρητικα και τεχνικα για τον πολιτη .. αρα; τι μας οδηγησε ως εδω; να χαλασουμε μια τοσο ωραια αντιληψη για αυτον; η μη καθημερινη ενασχοληση μας με την φυση, ωστε να μπορουμε να αγαπησουμε και τον σκυλο; .......

ολα παιζουν το ρολο τους για κατι στην ζωη μας που χαλαει η διμιουργειται... ;)
 


Diego

Well-Known Member
30 Ιανουαρίου 2010
333
0
Στο δάσος
www.www.www
Λονδίνο
Όλες οι σημερινές ράτσες σκύλων κατάγονται από τους γκρίζους λύκους της Μέσης Ανατολής, εκεί όπου πιθανώς εξημερώθηκε και η γάτα, δείχνει μεγάλη γενετική μελέτη, η οποία συμφωνεί και με τα αρχαιολογικά ευρήματα και φαίνεται να διαψεύδει τη θεωρία ότι ο σκύλος προήλθε από την Ασία ή την Ευρώπη.Οι περισσότερες ράτσες σκύλων απέχουν εμφανισιακά τους άγριους λύκους, στην πραγματικότητα όμως ανήκουν ακόμα και σήμερα στο ίδιο είδος, με την επιστημονική ονομασία Canis lupus.
Η νέα μελέτη, που δημοσιεύεται στο περιοδικό Nature, βασίστηκε σε γενετικές συγκρίσεις ανάμεσα σε 900 σκύλους από 85 καθαρόαιμες ράτσες και 200 άγριους λύκους από όλο τον κόσμο.
«Τα σκυλιά φαίνεται να μοιράζονται περισσότερη γενετική ομοιότητα με τους γκρίζους λύκους της Μέσης Ανατολής από ό,τι με οποιονδήποτε άλλο πληθυσμό λύκων στον κόσμο» ανέφερε στο AFP ο Ρόμπερτ Ουέιν, καθηγητής Εξελικτικής Βιολογίας του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Λος Αντζελες και μέλος της ερευνητικής ομάδας.


Εύφορη ημισέληνος
Οι νέες γενετικές ενδείξεις βρίσκονται σε συμφωνία με αρχαιολογικά ευρήματα στην περιοχή της Μέσης Ανατολής που χρονολογούνται γύρω στα 13.000 χρόνια, λίγο νωρίτερα από την εφεύρεση της γεωργίας.
«Σκελετοί σκύλων «έχουν βρεθεί σε αρχαίες ταφικές τοποθεσίες [...] Σε μια χαρακτηριστική περίπτωση, ένα κουτάβι βρέθηκε κουλουριασμένο στην αγκαλιά ενός θαμμένου ανθρώπου» επισήμανε ο Δρ Ουέιν.
Πιο συγκεκριμένα, τα αρχαιολογικά ευρήματα εντοπίζονται στην περιοχή της λεγόμενης Εύφορης Ημισελήνου, η οποία καλύπτει μεγάλο μέρος του σημερινού Ιράκ, τη Συρία, το Λίβανο και την Ιορδανία, και φιλοξένησε τις πρώτες αγροτικές κοινότητες στην ανθρώπινη ιστορία.
Οι πρώτοι άνθρωποι που εξημέρωσαν το λύκο ήταν πιθανώς κυνηγοί-τροφοσυλλέκτες τους οποίους ακολουθούσαν αγέλες λύκων σε αναζήτηση τροφής. Η εξημέρωση της γάτας, πιθανώς στην ίδια περιοχή, ακολούθησε όταν οι άνθρωπο της Εύφορης Ημισελήνου έμαθαν να καλλιεργούν τη Γη και χρειάζονταν το αιλουροειδές για να προστατεύουν τις σοδειές από τα τρωκτικά.


Ντίνγκο, η αρχαιότερη ράτσα
H τελευταία μελέτη φαίνεται να διαψεύδει μια προηγούμενη γενετική έρευνα που έδειχνε ότι ο σκύλος κατάγεται από λύκους της Ανατολικής Ασίας ή της Κίνας.
Η έρευνα εκείνη εξέτασε μόνο το μιτοχονδριακό DNA των δειγμάτων (τα μιτοχόνδρια, κυτταρικά οργανίδια που λειτουργούν ως «ενεργειακά εργοστάσια» των κυττάρων, έχουν το δικό τους γενετικό υλικό). H νέα μελέτη θεωρείται πιο αξιόπιστη, καθώς εξέτασε 48.000 δείκτες σε ολόκληρο το γονιδίωμα των σκύλων και των λύκων.
Οι ερευνητές επισημαίνουν πάντως ότι υπάρχουν κάποιες ράτσες της Ανατολικής Ασίας που παρουσιάζουν στενή συγγένεια με λύκους της Κίνας. Αυτό αποτελεί ένδειξη ότι οι σκύλοι που είχαν ήδη φτάσει από τη Μέση Ανατολή στην Ανατολική Ασία ίσως διασταυρώθηκαν με λύκους που προήλθαν από την Κίνα.
Υπάρχει όμως και ένα άλλο, ακόμα πιο περίεργο εύρημα: Η ράτσα σκύλου που παρουσιάζει τη μεγαλύτερη γενετική ομοιότητα με τους λύκους δεν είναι κάποια ράτσα της σημερινής Μέσης Ανατολής, αλλά το γνωστό αγριόσκυλο ντίνγκο της Αυστραλίας.
Το ντίνγκο πιστεύεται ότι μεταφέρθηκε από ανθρώπους που ταξίδεψαν από την Ινδονησία στην Αυστραλία πριν από περίπου 5.000 χρόνια. Φαίνεται ότι η γενετική απομόνωση του ντίνγκο στην αυστραλιανή ήπειρο, για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, βοήθησε να διατηρηθούν τα προγονικά χαρακτηριστικά του λύκου.
Στον υπόλοιπο κόσμο, η εξέλιξη των σκύλων ήταν πολύ γρήγορη -από τις εκατοντάδες ράτσες σκύλων που υπάρχουν σήμερα, το 80% εμφανίστηκε μόλις τους τελευταίους δύο αιώνες, δείχνει η νέα ανάλυση.


http://news.in.gr/science-technology/article/?aid=1117583
:):)
 




barouni13

Member
18 Μαϊου 2010
10
0
πολυ πισω η ελλαδα τλκ! κυνοφιλικα! εδω ειχαμε μολοσσους ελληνικους που πολεμουσαν μ τους αρχαιους ελληνες κ τωρα ουτε τον ελληνικο ποιμενικο δν μπορουν ν κανουν εκτροφη...
 


Sara

Well-Known Member
27 Δεκεμβρίου 2008
7.750
1.514
Illinois, USA
Η μόνη περίπτωση μολοσσού που πολεμούσε με τους αρχαίους Έλληνες που ξέρω είναι παράσταση στο Βωμό της Περγάμου που δείχνει τη Γιγαντομαχία, δηλαδή μυθολογική σκηνή. :) Όσο για εκτροφείς Ελληνικών Ποιμενικών υπάρχουν και μάλιστα καλοί. Ρώτα στον ΟΦΕΠ.
 


barouni13

Member
18 Μαϊου 2010
10
0
ο σκυλος του οδυσσεα λεγεται οτι ηταν μολοσσος! επισης ο περιφημος σκυλος του θιβετ (μαστιφ νομιζω ειναι) εχει τις ριζες του απο τν αρχαιοελληνικο μολοσσο του μεγα αλεξανδρου! οι μολοσσοι εξαπλωθηκαν απο τν αρχαια ελλαδα στη ρωμη κ στ βαλκανια κ λενε οτι ειναι ο προγονος των μαστιφ κ ισως οι μολοσσοι ηταν σκυλια των μολοσων που ηταν αρχαιοελληνικο φυλο π εγκατασταθηκε στην ηπειρο! κ απορω γτ οι γερμανοι λενε οτι ο μολοσσος ειναι γερμανικος!! επισης αρχαιοτατο σκυλι ηταν ο κρητικος ιχνηλατης π βρεθηκαν σε μινωικες τοιχογραφιες!
 


gkinias

Member
26 Μαϊου 2010
24
0
ετσι ειναι barouni13 οπως επισης ειναι και τ κοκονι και το ταζι καπως ετσι λεγεται και ο γκεκας (ελληνικος ιχνηλατης) ελληνικες ρατσες! και για να αναφερθουμε στους ελληνικους κυωνες (η λεξη σκυλος ειναι μεσαιωνικη) ο βασιλιας πυρρος χρησιμοπουσε τους μολοσσους για να πολεμουν οπως και οι σπαρτιατες! και ισως να μην ηταν υπερβολη αν σας ελεγα οτι και το greyhound(greek hound) ειναι ο λαγωνικος των αρχαιων ελληνων αφου βρεθηκαν ομοιωματα κ παραστασεις ομοιες με αυτες του "αγγλικου" σκυλου! οπως και περσικο ηταν το saluki k γνωστα ηταν τα αιγυπτιακα σκυλια! ο πιο αρχαιος σκυλος ομως ηταν ο κερβερος (black hioumor)
 


Sara

Well-Known Member
27 Δεκεμβρίου 2008
7.750
1.514
Illinois, USA
Επειδή είμαι αρχαία ιστορικός και αρχαιολόγος, τυχαίνει να ξέρω ποια ευρήματα υπάρχουν και πού. Δεν υπάρχει μινωική τοιχογραφία με σκύλο. Ο Όμηρος που είναι και η μόνη υπάρχουσα πηγή για την ιστορία του Άργου (που σημειωτέον είναι ιστοριούλα), τον περιγράφει ως κυνηγετικό και όχι ποιμενικό που είναι οι μολοσσοί. Επειδή δε έχω συνεργαστεί και με το συνάδελφο που έχει μελετήσει το οστεολογικό υλικό της Ελλάδας, δεν έχουν βρεθεί μολοσσοί ούτε στην Κεφαλονιά (όπου και τα μόνα μυκηναϊκά μνημεία και την οποία περιγράφει σαφώς ο Όμηρος ως Ιθάκη), ούτε στην Ιθάκη. Το ποιοι λένε τι πράγμα θα πρέπει να το τεκμηριώσεις με δημοσιευμένο υλικό και επιστημονικές μελέτες. :)
 


Στατιστικά Forum

Θέματα
33.241
Μηνύματα
898.065
Μέλη
20.016
Νεότερο μέλος
Nikos_Ν