Στους διαλόγους Πρωταγόρας, Γοργίας και Κρατύλος, αλλά κυρίως στην Πολιτεία,
ο Πλάτωνας ορίζει την Φύση ως αλήθεια και τον Νόμο ως ορθότητα, που οφείλει να υπακούει σε αυτήν. Ο Χάϊντεγγερ στην "Εισαγωγή στη Μεταφυσική" γράφει οτι " η Φύσις φύεται επί του Όντος", συνδέοντας έτσι και τις δύο όψεις της λέξεως όπως τις χρησιμοποιούμε σήμερα : και αυτή του Κόσμου και αυτή της Υπάρξεως.
Όπως "το ον εκφράζεται πολλαχώς" κατά Αριστοτέλη, έτσι και ο άνθρωπος γνώρισε και θα γνωρίσει πολλές διαφορετικές ιστορικές πορείες (κι ελπίζω να προλάβει να γνωρίσει περισσότερες) ακριβώς (και ευτυχώς) γιατί δεν είναι ένας ομοιογενής παγκοσμιοποιημένος πολτός αλλά λαοί με διαφορετικές ταυτότητες και γενεαλογίες (εδώ διαφωνώ κάθετα με το #86 του
@vasilis_mike).
H διαφορά όμως των άλλων πολιτισμών με τον σημερινό δικό μας ψευτοπολιτισμό, είναι οτι οι όλοι οι προηγούμενοι σέβονταν τη Φύση και ήθελαν να την ερμηνεύσουν, ενώ ο "δικός μας" θέλει την κυριεύσει και να την αλλάξει. Ενώ για τον αρχαίο Έλληνα δεν υπάρχει κανένα χάσμα ανάμεσα στον Λόγο και τον Κόσμο, ο σύγχρονος άνθρωπος νομίζει οτι χρησιμοποιεί τη λογική δια της επιστήμης για να καθυποτάξει τη Φύση. Γι'΄αυτό έγραψα σε προηγούμενο ποοστ μου για το σύμπλεγμα του Δημιουργού και πολύ σωστά αναρωτήθηκαν στη συνέχεια οι συμφορουμίτες αν ο άνθρωπος το παίζει Θεός. Ακριβώς αυτό εννοούσα και περί αυτού πρόκειται : ο σύγχρονος δυτικός είναι η πρώτη προκατάληψη του θεοκεντρισμού και η τελευταία του γεωκεντρισμού.
Στη φύση κυριαρχεί το ένστικτο και το δίκαιο του ισχυρότερου, καθώς μόνος αυτός και αυτή διαιωνίζουν τα γονίδια τους. Ταυτόχρονα όμως η Φύση έχει νόμους και μάλιστα ως συμπαντικές σταθερές. Όλη η ιστορική πορεία του ανθρώπου μέχρι και τη βιομηχανική επανάσταση ήταν στην κλίμακα θεός-φύση-νόμος, μετά η διαδοχή έγινε κοινωνία-νόμος-φύση. Εξοβελίσαμε το Θεό και πήραμε τη θέση του, υποβιβάσαμε τη Φύση στο σύστημά μας αγνοήσαμε εκατομμύρια χρόνων εξέλιξης και δημιουργήσαμε Φρανκενστάϊν. Και μετά αναρωτιόμαστε τι έχουν τα έρμα και ψοφάνε και γιατί το αγγλικό μπουλντόγκ δεν μπορεί να περπατήσει....... Γιατί αναρωτιόμαστε για το κάθε μπουλντόγκ ; μήπως περπατάει ο άνθρωπος ; κυριολεκτικά και μεταφορικά .......
Η από πλευράς μου απάντηση στο πρώτο σου ερώτημα, για να μη μακρύνει κι άλλο το σεντόνι, θα είναι αναγκαστικά λακωνική : Ζειν κατά φύσιν, για το υπέρ φύσιν και ποτέ παρά φύσιν.