Όσο αφορά στην αντιμετώπιση ως "προστασία πόρου", η σκύλα κάθεται αβέρτα σε όλους, δεν χρειάζεται να την "καβατζώσει για να έχει" κάποιος αρσενικός.
Οπότε, δύο τινά συμβαίνουν. Είτε οι σκύλοι (και άλλα ζώα) ήταν πάντα ανασφαλή και με κακή εκπαίδευση...είτε η φύση έχει αφήσει μηχανισμούς επιθετικότητας και "κυριαρχίας" ούτως ώστε να αναπαράγονται τα ικανότερα! Και...δεν είναι κακό!
Μα και μόνο το γεγονός πως η σκύλα θα κάτσει σε όλους, δεν έρχεται σε αντίθεση με την παραδοχή πως αναπαράγεται ΜΟΝΟ ο ικανότερος;
Αν υποθέσουμε πως η σκύλα ήταν ελεύθερη ποιά θα ήταν η συνέχεια της ιστορίας;
Εγώ το αντιλαμβάνομαι κάπως διαφορετικά.
Το βλέπω σαν μια έντονη διεκδίκηση ενός
κοινού πόρου. Κάποιος θέλει κάτι περισσότερο από κάποιους άλλους.
Η επιμονή του ήρωα, η γλώσσα του σώματός του και τα σήματα που εκπέμπει στους άλλους, αναπόφευκτα θα φέρει τριβή στην αγέλη διαταράσσοντας την μέχρι πρότινος ισορροπία της.
Δεν θα κάτσουν να συζητήσουν και να αναλύσουν τα επιχειρήματά τους, αλλά θα συνεννοηθούν για να λύσουν το "πρόβλημα"
με τα μέσα επικοινωνίας που διαθέτουν, ώστε να επέλθει ισορροπία ξανά.
Στην προκειμένη περίπτωση, είναι
ο μόνος από τους 4 αρσενικούς που ξημεροβραδιάζεται έξω απ'το δωμάτιό της. Την θέλουν και οι άλλοι, παρόλο που δεν την διεκδικούν με τον ίδιο τρόπο, ένταση και ακρότητα (για τον παρατηρητή).
Γιατί όμως δεν επιδεικνύουν την ίδια συμπεριφορά και οι άλλοι όσον αφορά τον συγκεκριμένο πόρο;
Τί είναι αυτό που κάνει τον άγρυπνο φρουρό να επιμένει τόσο πολύ;
Γιατί οι άλλοι στην απουσία του και
με τη ίδια σκύλα σε οίστρο είναι μεν αναστατωμένοι, αλλά ποτέ δεν έχουν φτάσει σε διαπληκτισμό μεταξύ τους;
Και αν υποθέσουμε πως ο άλλος υποκινείται από κυριαρχικά ένστικτα, για ποιό λόγο κάνει πίσω σε πόρους που οι άλλοι θεωρούν σημαντικούς και βγάζουν παρόμοιες συμπεριφορές διεκδίκησης;
Την ίδια συμπεριφορά μπορείς να την ερμηνεύσεις διαφορετικά, ανάλογα τα γυαλιά που φοράς - όπως πολύ εύστοχα είπες.
Παράδειγμα:
• Το οτι είναι ο μόνος από τους 4 που
διεκδικεί, σημαίνει πως είναι ο "αρχηγός" και δεν αφήνει κανέναν να πλησιάσει, επιδεικνύοντας την κυριαρχία του.
• Το οτι είναι ο μόνος από τους 4 που
προστατεύει τον πολύτιμο πόρο σημαίνει πως νιώθει ανασφάλεια. Συνεπώς θα τον υπερασπιστεί με κάθε μέσο.
• Το οτι οι άλλοι του κάναν επίθεση, το κάναν για να αναρριχηθούν ιεραρχικά, αμφισβητώντας την αρχηγεία του
Πολύ πιθανό να υπάρχουν και άλλες εξηγήσεις και ίσως η 3η που έβαλα είναι συνέχεια της 1ης.
Μήπως αντί να συζητάμε αν είναι παιχνίδι ή κυριαρχίες πρέπει πολύ απλά να απενοχοποιήσουμε τις κυριαρχικές τάσεις των ζώων, να μάθουμε να τις ερμηνεύουμε και όχι να τις θεωρούμε κάτι αρνητικό γιατί αντανακλούν απλά την φύση όλων μας, ζώων και ανθρώπων;
Από μόνες τους οι πράξεις δεν είναι αρνητικές.
Ίσως επειδή είναι βίαιες, τις ερμηνεύουμε με κακό, αρνητικό τρόπο, προσδίδοντας στα ζώα ανθρώπινες ιδιότητες. Το οποίο μέχρι ένα σημείο ακούγεται λογικό. Όταν δεν μπορείς να εξηγήσεις κάτι, του προσδίδεις ανθρώπινα χαρακτηριστικά για να το κατανοήσεις.
Αν όμως η θεωρία που έχουμε αναπτύξει για να εξηγήσουμε σκυλίσιες συμπεριφορές μας κάνει να βλέπουμε τον σκύλο σαν κάτι άλλο από αυτό που είναι στην πραγματικότητα, τότε αυτό είναι άδικο για τον ίδιο τον σκύλο.
Αν για παράδειγμα θεωρούσαμε πως όλα τα παιδιά του κόσμου είναι εν δυνάμει δολοφόνοι και πρέπει να μπουν στην θέση τους για να μην γίνουν έτσι, αυτό δεν θα άλλαζε και τον τρόπο που θα τα προσεγγίζαμε; Αν φοβόμασταν δηλαδή κάθε βράδυ μη μας κάνουν κακό, δεν θα τα κλειδώναμε σε ένα δωμάτιο;
Δεν θα αλλάζαμε τον τρόπο που τα μεγαλώναμε για να ΜΗΝ γίνουν δολοφόνοι;
Δεν θα επιβεβαιώναμε τη θεωρία μας σε κάθε τους "άγρια" συμπεριφορά;
Just food for thought