Συμφωνώ πως το δέσιμο δεν διδάσκεται .., ούτε η χημεία ανθρώπου και σκύλου..
Είναι πράγματα που τα βρίσκεις μόνος σου.., όμως απλά ειπωμένα, δεν είναι πάντα κατανοητά από όλους..τα αυτονόητα δηλαδή..και μερικές φορές οδηγείτε η σκέψη σε λάθος συμπεράσματα και πράξεις.
Η φιλοσοφική προσέγγιση μεθόδων εκπαίδευσης συναντάται σε πολλές "αυτόνομες" θεωρίες και σκεπτικά..εμείς απλά διαλέγουμε τι μας πάει..
Τι μετράει στην επιλογή αυτών είναι ίσως ένα άλλο θέμα από μόνο του..
Η
kango1, νομίζω ότι το θέτει πολύ σωστά...
Να σχολιάσω ότι το "δέσιμο" δεν διδάσκεται μεν... αλλά αυτό που μπορεί να διδαχτεί από τον "κατάλληλο" εκπαιδευτή είναι διάφορες ιδέες - τεχνικές, προσαρμοσμένες στην ιδιοσυγκρασία του συγκεκριμένου ζεύγους "σκύλος - άνθρωπος", οι οποίες οδηγούν προς τη βελτίωση του δεσίματος...
Και, ναι, είναι σαφές ότι η "χημεία" δεν διδάσκεται με τίποτα! Ή "το έχει" το συγκεκριμένο ζεύγος, ή δεν το έχει...
Και, σαφώς, οι "αυτόνομες" θεωρίες και σκεπτικά δεν είναι "μαύρο - άσπρο", μιάς και, τότε, θα μπορούσαμε να αποφασίσουμε πολύ απλά και δεν θα υπήρχε λόγος να γράφονται και να λέγονται τόσα πολλά επί του θέματος...
1) Μεχρι όμως να καταλαβουμε τι μας παει, μπορει να εχουμε κανει πολλα και ισως τραγικα λαθη και να εχουμε χασει πολυτιμο χρονο. Χρονο καθοριστικο, αν ειδικα προκειται για δουλεια πανω σε κουταβι.
2) Μπορουμε να πουμε πηγαινε σε εκπαιδευτη και να κλεισουμε, μετα όμως εχουμε τα λογια πχ του ιδιου του Γιαννη στο πολυσελιδο θεμα της Μοκας και του Κασπερ, οπου εκρινε ότι η μεθοδος του εκπαιδευτη ηταν λαθος, αν και μεθοδος ευρεως διαδεδομενη και συνηθως επιτυχης.
3) ...Οπότε ξαναγυρναω στην πρωτη παραγραφο αυτου του ποστ και παμε παλι από την αρχη.
Αρη,
1) Ναι, γι' αυτό και οι "γραφές" (
όσον αφορά σε κάποιες φυλές, ή σε κάποιες εργασίες κλπ.) αναφέρονται στη μαγική λέξη: "έμπειρος ιδιοκτήτης"...
2) Το "πήγαινε σε εκπαιδευτή" είναι σωστό, πέρα από κάθε αμφιβολία, μιάς και (
κάποτε) όλοι οι ιδιοκτήτες - χειριστές υπήρξαν αρχάριοι...
Ακόμα και να είχαν μελετήσει πολύ, πριν αποκτήσουν το σκύλο, δεν είχαν πρακτική εμπειρία, ή (
ακόμα περισσότερο) δεν μπορούσαν να "δέσουν" κατευθείαν τα αναγνώσματα - συμβουλές, με αυτό το "ζωντανό πλάσμα" στην πράξη...
Τώρα, σε σχέση με το "πολυσέλιδο" θέμα της Μόκας και του Casper, δεν νομίζω ότι έχεις διαβάσει κάπου πως "η μέθοδος του εκπαιδευτή ήταν λάθος"... αν το έχεις διαβάσει, ομολογώ ότι αρχίζω να ξεχνάω και να μην μπορώ, επίσης, να αποδώσω γραπτά όσα σκέπτομαι... και, στην περίπτωση αυτή, πρέπει "να το κοιτάξω"...
Μάλιστα, στο εναρκτήριο post του συγκεκριμένου θέματος, έχω αποδώσει επώνυμα τα "εύσημα" και τις ευχαριστίες μας, σε μερικούς ανθρώπους, οι οποίοι μάς παρείχαν σημαντική βοήθεια στα πρώτα και ενδιάμεσα στάδια του υπέροχου αυτού ταξιδιού που λέγεται "σκύλος"... μεταξύ των οποίων, δύο επώνυμοι εκπαιδευτές!
Αυτό που ίσως (
για σένα, ειδικά, είμαι σίγουρος) έχεις καταλάβει είναι ότι για μένα δεν αρκεί αυτό...
Δηλαδή, δεν μου αρκεί να ακολουθήσω συγκεκριμένη μέθοδο εκπαίδευσης (
με επιτυχημένους, ομολογουμένως, εκπαιδευτές) και να εφαρμόσω τη "διδακτέα ύλη" κατά γράμμα...
Για το λόγο αυτό, δεν υπήρξα και "καλός μαθητής"... Σαν παράδειγμα, σε κάποιους χειρισμούς μου, όπου "βοηθούσα" το ζώο μου (
χαμηλόφωνα, είτε με απειροελάχιστη κίνηση του πνίχτη - για τον ήχο), ακριβώς πριν του "πάρω το κεφάλι" με το τσεκάρισμα του πνίχτη, καταλάβαινα πως "όχι, Γιάννη, έτσι χειριζόμαστε τα άλογα, όχι τα σκυλιά" και, κατά συνέπεια, κατανοούσα πως δεν ήμουν ο "άριστος μαθητής"...
Αλλά, περαιτέρω, έχοντας μία αρχή, που λέει: "Αποφάσεις και ενέργειες με ψυχρή λογική
και με ζεστή καρδιά"... το έψαχνα περισσότερο, καθοδηγούμενος από τη σκέψη: "αν δουλεύει με το άλογο (
που - σημειωτέον - είναι από τα εξυπνότερα θηλαστικά - και δύσκολο στο χειρισμό, για να μην ξεχνάμε το τεράστιο βάρος και δύναμη που διαθέτει), γιατί όχι και με - κάποιον, έστω - σκύλο?"... και προχωρούσα τη σκέψη: "ναι, αλλά το άλογο είναι θήραμα και όχι αρπακτικό - κατά συνέπεια, φοβάται και σπάει περισσότερο - μήπως και ο συγκεκριμένος σκύλος νιώθει περισσότερο θήραμα και λιγότερο αρπακτικό?"... και, δώστου μελέτη... και διαπίστωνα ότι "έγκυροι" συγγραφείς (
εκπαιδευτές, συμπεριφοριστές, εκτροφείς κλπ.) συμφωνούσαν αρκετά με τις ενδόμυχες σκέψεις μου... και, κατά συνέπεια, γινόμουν όλο και "χειρότερος μαθητής"...
Αρα, για να μην πλατιάζω ιδιαίτερα, η "μέθοδος του εκπαιδευτή" δεν ήταν λάθος! Αυτό αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι, αμέσως μόλις η Μόκα φορέσει τον ατσαλένιο (
γερμανικό, για να μην ξεχνιόμαστε - τον καλύτερο!) πνίχτη της, εκτελεί τις εντολές της σαν να γεννήθηκε γι' αυτές! Αυτό ήταν επιτυχία? Για κάποιους αυτό είναι σίγουρο... εφόσον εκτελεί με μαθηματική ακρίβεια, η εκπαίδευση έχει πετύχει... αλλά δεν μπορούσα να τη βλέπω να "συρρικνώνεται" σε μέγεθος, να "μικραίνει", να χαμηλώνει το κεφάλι...
Ισως, λοιπόν, η μέθοδος να ήταν λάθος να εφαρμοστεί στον συγκεκριμένο σκύλο... Και το έψαχνα περισσότερο... και έβλεπα ότι, πλέον, χρειάζεται και κάποιος "συμπεριφοριστής", για να "ανέβει" λιγάκι η Μόκα... και διαπίστωνα πως και ο συμπεριφοριστής έφτανε κάπου και ψιλοσήκωνε τα χέρια (
δεν μπορούσε να δικαιολογεί, πλέον, ούτε στον εαυτό του το να ξοδεύουμε άλλα χρήματα) λέγοντας: "παιδιά, είτε η Μόκα δεν έχει τίποτα, είτε έχετε κάνει τεράστια δουλειά μαζί της"... και, δώστου περισσότερη μελέτη... και δώστου προβληματισμοί...
Σε εκείνο το 1ο post του θέματος που αναφέρεις, περιέγραψα τους προβληματισμούς μας και επιβεβαιώνω ότι ένας από τους λόγους που ψάξαμε για την απόκτηση κουταβιού με συγκεκριμένη μεθοδολογία οφείλεται και στο ότι πιστεύαμε πως, δεν μπορεί, μέσα στο "νεφέλωμα" αυτό, το κουτάβι ίσως να μπορέσει να ξεκαθαρίσει τα πράγματα και να την "ξεκλειδώσει"... τους υπόλοιπους λόγους, θα τους αναφέρω σαν απάντηση στο ερώτημα που μου έκανες στο θέμα...
Και, πίστεψέ με, παρότι η Μόκα "τα ξέρει όλα και κάτι παραπάνω", ξαναρχίσαμε εκπαίδευση και σ' αυτήν... σαν να είναι ένα μεγάλο κουτάβι... με εφόδιο τις γνώσεις και την εμπειρία που έχουμε αποκομίσει... και, με το γνωστό - απαράμιλλο - αργό ρυθμό της, η Μόκα προχωράει και βελτιώνει πολλές πλευρές του χαρακτήρα της...
Κι εμείς μαζί, ξαναχτίζουμε το θέμα "ηγεσίας" με τη Μόκα... ένα θέμα, όπου η Μόκα μας είχε "αποκοιμίσει", χαρίζοντάς μας (
τζάμπα) το προνόμιο να μην μας αμφισβητεί ποτέ... τώρα πλέον, ξέρουμε ότι η ηγεσία (
η "αρχηγία") χρειάζεται, όχι μόνο για να μην αμφισβητεί το ζώο την ιεραρχία της οικογένειας - αγέλης, αλλά και για να είναι πιο σίγουρο για τον εαυτό του, να μη φοβάται...
Ισως αυτά που γράφω είναι αυτονόητα για τα έμπειρα μέλη - χειριστές - κυναγωγούς, αλλά για μένα χρειάστηκε πολύς κόπος - χρόνος για να μπορέσω να τα διατυπώνω...
Και όλο αυτό το συνοθύλευμα σκέψεων, "ατάκτως εριμμένων", αποτελεί "φιλοσοφική προσέγγιση μεθόδων εκπαίδευσης" και όχι απλά "εκπαιδευτική μέθοδο"...
3) Σταματάω τη λογοδιάρροια... και, αν χρειαστεί, θα επανέλθουμε...
1) ...αν... δεν εισαι εκπαιδευτης, δεν εχεις μελετησει (και το εννοώ) πολλες εκπαιδευτικες μεθοδους, δεν εχεις εκπαιδευσει πολλα σκυλια, δεν εχεις φαει τα μουτρα σου σε απανωτα λαθη...
2) ...εχεις ενα σκυλο, οπου με την βοηθεια ενος εκπαιδευτη, εχεις την τελεια σχεση με τον σκυλο σου εχεις λυσει τα απανωτα σου προβληματα... κλπ κλπ κλπ δεν παευ να εισαι ενας απλος καλος χειριστης του σκυλου σου.
τα προβληματα που αντιμετωπιζει ο καθενας μπορει να φαινονται ιδια κι απαραλλαχτα,
πολλες φορες ομως εχουν την διαφορετικοτητα τους που οφειλεται πιθανα,
- στον ξεχωριστο χαρακτηρα του κουταβιου,
- στην διαφορετικη φυλη που ανηκει,
- στην διαφορετικη συμπεριφορα που εχει εισπραξει ο σκυλος μεχρι εκεινη την ωρα,
- στην διαφορετικη ηλικια, κι ενα σωρο αλλους λογους που μπορει να μου διαφευγουν.
3) οι περισσοτεροι τωρα δυστυχως γνωριζουν ...
μονο την μεθοδο που ακολουθησαν με τον εκπαιδευτή τους και μονο την μεθοδο που ακολουθησαν για τον σκυλο τους...
Πέτρο,
1) Μία απορία: Δηλαδή, αν είσαι εκπαιδευτής, έχεις μελετήσει απαραίτητα πολλές εκπαιδευτικές μεθόδους?
2) Πολύ μεγάλη αλήθεια αυτή! Πιστεύω ότι είναι
τόσο πολύπλοκο...
3) Και γι' αυτούς τους λόγους θα πρέπει να σκεφτόμαστε πολλές φορές και να θέτουμε σε "δοκιμασία" όσες προτάσεις - συμβουλές διαβάζουμε σε ένα φόρουμ...