Με βαση παμπολλα αρθρα στο διαδυκτιο,αναφορες σε βιβλια,συζητησεις και ενα παλαιοτερο αρθρο του περιοδικου "Κυνολογια" θα ηθελα να αναπτυξω ενα θεμα που με απασχολουσε παντα και ειναι συναμα τοσο σημαντικο που κατατασεται στις θεμελειωδεις αρχες της κυνολογιας.
Ολοι τεινουμε να φανταζομαστε τα προτυπα των καθαροαιμων φυλων σαν γραπτα μνημεια,σαν λαμπερους κατευθυντηριους φαρους της εκτροφης.Σαν τα ιερα κειμενα της Αγιας Γραφης απροσβλητα,παντοδυναμα,γεματα κυρος και σοφια.Ειναι ομως ετσι τα πραγματα?Η ιδια η φυλη υπαγορευσε το προτυπο η το προτυπο "σχεδιασε" τη φυλη?Μια ευλογη ομολογουμενως απορια...
Η παιδικη ηλικια των προτυπων ηταν ειδυλλιακη...τα προβληματα αρχιζουν παντα στην εφηβια...
Συγκενρωθηκαν καποτε οι επτα σοφοι της αρχαιοτητος,οι τρεις μαγοι και ολοι οι μυστες της κυνολογικης γνωσης και δημιουργησαν το προτυπο καθε φυλης?Η απαντηση ειναι ΟΧΙ!
Γιατι ο καθε αφελης (λογικος) ανθρωπος σου λεει: αφου το προτυπο καθε φυλης ειναι ενα (οσοι ανηκουμε στην FCI ενα το'χουμε και μονακριβο),πως γινεται καθε κριτης να κρινει κατα πως γουσταρει?Σωστη η ερωτηση,εκτος θεματος δε...γιατι ενα το προτυπο μεν,εκατομμυρια οι ερμηνιες δε.Ειναι η ανθρωπινη φυση και δεν γινεται να αποκεφαλισουμε οποιον δεν συμβαδιζει μαζι μας...
Το θεμα ειναι αλλου...Πως γινεται μια φυλη σημερα,μετα απο πεντε χρονια να εχει αλλαξει τοσο που βγαζει ματι και μετα απο δεκα χρονια να τρομαζεις να την αναγνωρισεις.Ενα αλαλουμ γενικως...Ενα προτυπο,δεκα πεντε παραλλαγες και στο τελος την "πληρωνει" η κακομοιρα η φυλη.
Ας το παρουμε ομως ιστορικα το θεμα και ας αρχισουμε τα το εξεταζουμε απο εκει.Το πρωτο προτυπο της ιστοριας γραφτηκε απο τον Αρριανο τον πρωτο αιωνα π.Χ και αφορουσε το Γκρευχαουντ.Ηταν μια περιγραφη της ιδανικης κατασκευης του κυνηγετικου λαγωνικου σκυλου,λακωνικη αλλα επαρκης.Την ιδια εποχη εχουμε την περιγραφη του Οβιδιου.Βεβαια ειχαν προηγηθει οι Ελληνες κλασσικοι συγγραφεις οπως ο Ξενοφων αλλα οι περιγραφες τους δεν μπορουν να θεωρηθουν "φυλετικα προτυπα" εστω και σε πρωτολλεια μορφη.Τα πρωτα λοιπον επισημα προτυπα (με την εννοια οτι ειχαν την εγκριση καποιων ομιλων φυλης η κυνολογικων οργανωσεων) χρονολογουνται απο τα τελη του 19ου αιωνα και συμπιπτουν με την ιδρυση των πρωτων κυνολογικων ομιλων του κοσμου (The Kennel Club, Αγγλια 1873) αφορουσαν δε κυνηγετικες φυλες.
Στην αρχη λοιπον τα πραγματα ηταν απλα: συγκεντρωνονταν οι εκτροφεις,συνεκριναν τα αρχικα δειγματα,αντηλασσαν τις αποψεις τους και συγχρονως με την ιδρυση των πρωτων ομιλων για καθε φυλη,κατοχυρωναν και τα προτυπα.Επειδη στην εποχη τους ητο αδυνατον να προβλεφθει η επιτυχια ή η αποτυχια της νεας φυλης,δηλαδη το ποσο δημοφιλης θα γινοταν και την αντιστοιχη εξαπλωση της,οι εκτροφεις ηταν απαλλαγμενοι απο εμπορικες σκεψεις και συμφεροντα αλλα και ανταγωνισμους σε οικονομικη βαση.Το μονο που τους ενδιεφερε,ηταν το πως να εκφρασουν με τον καλυτερο δυνατο τροπο την πεμπτουσια της φυλης,ωστε να εξασφαλισουν οτι οι επομενες γεννιες δεν θα την "προδωσουν",δινοντας κατευθυνσεις (οσο το δυνατον πιο βασιμες και γνησιες) για την εκτροφη.
Τα πρωτα αυτα προτυπα ηταν απλα,κυνοτεχνικα αρτια αλλα οχι φλυαρα κειμενα,στα οποια ειχαν καταληξει αυτοι που ηξεραν καλυτερα απ'ολους την φυλη μετα απο πολλες συζητησεις.Ηταν αποτελεσμα συγκερασμου αποψεων και δημοκρατικων στζητησεων γιατι ακομα δεν υπηρχαν οι εκθεσεις που θα αναεδεικνυαν τους επιτυχημενους εκτροφεις,οποτε ολοι ηταν ισοτιμοι.Το κειμενο που θα συντασσοταν για το καθε προτυπο,το αναλαμβαναν συνηθως οι εμπειροτεροι και πιο ενημεροι κυνολογικα οι οποιοι τυχγαναν και της γενικοτερης αποδοχης και σεβασμου.Το τελικο αποτελεσμα ερχοταν και παλι στην ιδρυτικη ομαδα η τον ομιλο για εγκριση.
Εκεινη την εποχη η κυνοτεχνικη γνωση ειχε βαση την εμπειρια...τα γραπτα κειμενα ηταν λιγα και οχι ιδιαιτερα τεχνικου περιεχομενου ενω οι ακτινογραφιες,η φωτογραφια,η κτηνιατρικη ερευνα,οι στατιστικες και το κυριοτερο η αναδρομικη ιστορικη θεωρηση που εχουμε σημερα στη διαθεση μας,απλα δεν υπηρχαν.Ουτε οι συγχρονες μεθοδοι διατροφης,ελεγχοι κληρονομικων παθησεων και η γενετικη επιστημη ειχαν καν εγκαινιαστει η γνωρισει την αναπτυξη που ξερουμε σημερα.Οι εκτροφεις τοτε βασιζονταν στην κοινη λογικη,την πειρα των προγενεστερων τους και την εμπειρια που αποκτουσαν επιπονα και αργα,μεσα απο το πειραμα και το επακολουθο αποτελεσμα.Τοτε επαιζε τεραστιο ρολο το ενστικτο σε αντιθεση με σημερα και η ικανοτητα που ειχαν μερικοι (οι οποιοι και ξεχωριζαν) να επιλεγουν τους συνδιασμους που αργοτερα φαινονταν επιτυχημενοι και οχι αποτυχημενοι.
Τα πρωτα προτυπα των φυλων ηταν συντομα,σαφη,απλα (ακομα και απλοικα) κειμενα,υπαγορευμενα απο πρακτικους και πραγματικους κανονες,περιγραφοντας την ΟΥΣΙΑ καθε φυλης με περιεκτικο τροπο,χωρις περιττες λεπτομερειες και περιπλοκες τεχνικοτητες η αφηρημενες κυνολογικες αναφορες.Απευθυνονταν απο εκτροφεις σε εκτροφεις και οχι σε θεωρητικους μελετητες.Επισις γραφτηκαν σε εποχες που δεν υπηρχε ο αβασταχτος σημερινος οικονομικος ανταγωνισμος αλλα και η δυνατοτητα προβεψης τυχον επιτυχιας η αποτυχιας της εκαστοτε φυλης.Επομενως τα αρχικα προτυπα ηταν "ατοφιες" κυνοτεχνικες κατασκευες,απορρια εκτροφικης εμπειριας,με αγνες κυνοφιλικες προθεσεις και χωρις συμφεροντολογικο γνωμονα.
Η "ταλαιπωρια" των προτυπων αρχισε οταν η κυνοφιλια αρχισε να οργανωνεται μαζικα και να ομαδοποιειται σε σφαιρες επιρροης,οταν οι αλλαγες στην κοινωνικη δομη (αστικοποιηση,βιομηχανοποιηση,ανθηση των ΜΜΕ και των μεταφορων) αλλα και οι μεγαλες ανταραξεις (παγκοσμιοι πολεμοι) εφεραν δραστικες αλλαγες στον ρολο και τις πλυθησμιακες ροες των καθαροαιμων φυλων,οταν η προοδος της κυνολογικης,κτηνιατρικης και γενετικης επιστημης πιο συγκεκριμενους (και ανταγωνιστικους) στοχους στην εκτροφη και παραλληλα να αλλαζει τον τροπο με τον οποιο τις βλεπουμε και τις αναπαραγουμε,οταν η εξαπλωση των καθε ειδους διαγωνισμων (εκθεσεις-κυναθληματα-αγωνες επιδοσεων) συγκεκριμενοποιησε τους μηχανισμους διακρισης,αξιολογησης και επομενως "επιτυχιας" στο χωρο και τελος οταν οι συγχρονες μεθοδοι διατροφης και προληπτικης ιατρικης εκαναν πιο "ευκολη" την ζωη των κυνοτροφων και αυξησαν το ποσοστο των κουταβιων που επιβιωναν απο καθε γεννα.
Παντοτε υπηρχαν τασεις,απο ομαδες εκτροφεων να επιτυχουν αλλαγες στα προτυπα αναλογα με τις δικες τους προτιμησεις η τα γουστα της εποχης κανοντας ετσι την φυλη πιο "εμπορικη".Και φυσικα παντοτε υπηρχαν οι αντιρροπες τασεις απο τους "παλιους θεματοφυλακες" που δεν εξαρτωνταν απο την παραγωγη κουταβιων για την επιβιωση,να συγκρατησουν την τυχοδιωκτικη-ωφελιμιστικη πολιτικη των νεοτερων.Η παλια φρουρα παντα εκφραζει σοφια η συντηρητισμο,ενω η καινουργια εκφραζει νεες ιδεες η ανωριμο μοντερνισμο,αναλογα με την οπτικη γωνια που επιλεγει κανεις.
Ορισμενες φυλες εξαπλωθηκαν παγκοσμια ιδιως μετα το Β' παγκοσμιο πολεμο,ενω αλλες περιοριστικαν στον τοπο καταγωγης τους.Συγχρονως η εκτοφη περασε απο την εποχη των μεγαλων κυνοτροφειων (μεσοπολεμος) κατα την οποια λιγοι σχετικα ανθρωποι ειχαν παρα πολλα σκυλια,στην συγχρονη εποχη (1950 και μετα) οπου παρατηρηται ενας διχασμος μεταξυ των ερασιτεχνων οι οποιοι επιδιωκουν την ποιοτητα διατηρωντας ελαχιστα σκυλια και των επαγγελματιων που αναπαραγουν οσο πιο πολυ και πιο συχνα μπορουν.Τα αποτελεσματα κυριως μεταξυ του 1960 και 1970 ηταν τα λεγομενα μεγαλα "μπαμ" (πληθυσμιακες αυξησεις επιρρεασμενες κυριως απο τον κινηματογραφο/τηλεοραση) που ακολουθουνται παντοτε απο μεγαλα "κραχ" (κορεσμος και προβληματα διαθεσεις των υπερπληθων ατομων) μετα απο τα οποια μια φυλη πεφτει καθετα σε δημοτικοτητα λογο των επιπτωσεων που εχουν υποστει οι αγοραστες απο τον υπερπληθυσμο (κακη ποιοτητα,προβληματα υγειας και χαρακτηρα).
Κατι αναλογο συμβαινει και στις μερες μας,αφου καθε τοσο μια νεα φυλη φτανει στο "ζενιθ" της και πολλοι τρεχουν να την εκμεταλλευτουν αποκομιζωντας οσα περισσοτερα κερδη μπορουν,πρωτου αναποφευκτα επελθει το "ναδιρ" της.Οι λιγοτερο δημοφιλεις φυλες ειναι και οι πιο "τυχερες" αφου αφου οι πληθυσμοι τους ειναι λιγο πολυ σταθεροι και δεν υποφερουν απο αποτομες μεταπτωσεις.Το επιπεδο συνολικης ποιοτητας μιας φυλης ακολουθει,σε γενικες γραμμες,την πορεια των πληθυσμιακων της μεταπτωσεων.
Οπως σε καθε "αγορα" ετσι και στον χωρο του καθαροαιμου σκυλου ισχυουν οι νομοι της προσφορας και της ζητησης.Αυτο εχει αμεση επιδραση επανω στα προτυπα λογο των διαφορων παιχνιδιων που παιζονται στον βωμο αυτων των νομων.Τα προτυπα αναθεωρουνται καθε τοσο απο ομαδες/επιτροπες ανθρωπων που εχουν σχεση με τους ομιλους της καθε φυλης,τους κυνολογικους εθνικους ομιλους η τις παγκοσμιες ενωσεις τους (FCI).Στον καθενα απο αυτους τους χωρους δρουν οι νομοι προσφορας και ζητησης και οι επιπτωσεις τους.
Ολοι τεινουμε να φανταζομαστε τα προτυπα των καθαροαιμων φυλων σαν γραπτα μνημεια,σαν λαμπερους κατευθυντηριους φαρους της εκτροφης.Σαν τα ιερα κειμενα της Αγιας Γραφης απροσβλητα,παντοδυναμα,γεματα κυρος και σοφια.Ειναι ομως ετσι τα πραγματα?Η ιδια η φυλη υπαγορευσε το προτυπο η το προτυπο "σχεδιασε" τη φυλη?Μια ευλογη ομολογουμενως απορια...
Η παιδικη ηλικια των προτυπων ηταν ειδυλλιακη...τα προβληματα αρχιζουν παντα στην εφηβια...
Συγκενρωθηκαν καποτε οι επτα σοφοι της αρχαιοτητος,οι τρεις μαγοι και ολοι οι μυστες της κυνολογικης γνωσης και δημιουργησαν το προτυπο καθε φυλης?Η απαντηση ειναι ΟΧΙ!
Γιατι ο καθε αφελης (λογικος) ανθρωπος σου λεει: αφου το προτυπο καθε φυλης ειναι ενα (οσοι ανηκουμε στην FCI ενα το'χουμε και μονακριβο),πως γινεται καθε κριτης να κρινει κατα πως γουσταρει?Σωστη η ερωτηση,εκτος θεματος δε...γιατι ενα το προτυπο μεν,εκατομμυρια οι ερμηνιες δε.Ειναι η ανθρωπινη φυση και δεν γινεται να αποκεφαλισουμε οποιον δεν συμβαδιζει μαζι μας...
Το θεμα ειναι αλλου...Πως γινεται μια φυλη σημερα,μετα απο πεντε χρονια να εχει αλλαξει τοσο που βγαζει ματι και μετα απο δεκα χρονια να τρομαζεις να την αναγνωρισεις.Ενα αλαλουμ γενικως...Ενα προτυπο,δεκα πεντε παραλλαγες και στο τελος την "πληρωνει" η κακομοιρα η φυλη.
Ας το παρουμε ομως ιστορικα το θεμα και ας αρχισουμε τα το εξεταζουμε απο εκει.Το πρωτο προτυπο της ιστοριας γραφτηκε απο τον Αρριανο τον πρωτο αιωνα π.Χ και αφορουσε το Γκρευχαουντ.Ηταν μια περιγραφη της ιδανικης κατασκευης του κυνηγετικου λαγωνικου σκυλου,λακωνικη αλλα επαρκης.Την ιδια εποχη εχουμε την περιγραφη του Οβιδιου.Βεβαια ειχαν προηγηθει οι Ελληνες κλασσικοι συγγραφεις οπως ο Ξενοφων αλλα οι περιγραφες τους δεν μπορουν να θεωρηθουν "φυλετικα προτυπα" εστω και σε πρωτολλεια μορφη.Τα πρωτα λοιπον επισημα προτυπα (με την εννοια οτι ειχαν την εγκριση καποιων ομιλων φυλης η κυνολογικων οργανωσεων) χρονολογουνται απο τα τελη του 19ου αιωνα και συμπιπτουν με την ιδρυση των πρωτων κυνολογικων ομιλων του κοσμου (The Kennel Club, Αγγλια 1873) αφορουσαν δε κυνηγετικες φυλες.
Στην αρχη λοιπον τα πραγματα ηταν απλα: συγκεντρωνονταν οι εκτροφεις,συνεκριναν τα αρχικα δειγματα,αντηλασσαν τις αποψεις τους και συγχρονως με την ιδρυση των πρωτων ομιλων για καθε φυλη,κατοχυρωναν και τα προτυπα.Επειδη στην εποχη τους ητο αδυνατον να προβλεφθει η επιτυχια ή η αποτυχια της νεας φυλης,δηλαδη το ποσο δημοφιλης θα γινοταν και την αντιστοιχη εξαπλωση της,οι εκτροφεις ηταν απαλλαγμενοι απο εμπορικες σκεψεις και συμφεροντα αλλα και ανταγωνισμους σε οικονομικη βαση.Το μονο που τους ενδιεφερε,ηταν το πως να εκφρασουν με τον καλυτερο δυνατο τροπο την πεμπτουσια της φυλης,ωστε να εξασφαλισουν οτι οι επομενες γεννιες δεν θα την "προδωσουν",δινοντας κατευθυνσεις (οσο το δυνατον πιο βασιμες και γνησιες) για την εκτροφη.
Τα πρωτα αυτα προτυπα ηταν απλα,κυνοτεχνικα αρτια αλλα οχι φλυαρα κειμενα,στα οποια ειχαν καταληξει αυτοι που ηξεραν καλυτερα απ'ολους την φυλη μετα απο πολλες συζητησεις.Ηταν αποτελεσμα συγκερασμου αποψεων και δημοκρατικων στζητησεων γιατι ακομα δεν υπηρχαν οι εκθεσεις που θα αναεδεικνυαν τους επιτυχημενους εκτροφεις,οποτε ολοι ηταν ισοτιμοι.Το κειμενο που θα συντασσοταν για το καθε προτυπο,το αναλαμβαναν συνηθως οι εμπειροτεροι και πιο ενημεροι κυνολογικα οι οποιοι τυχγαναν και της γενικοτερης αποδοχης και σεβασμου.Το τελικο αποτελεσμα ερχοταν και παλι στην ιδρυτικη ομαδα η τον ομιλο για εγκριση.
Εκεινη την εποχη η κυνοτεχνικη γνωση ειχε βαση την εμπειρια...τα γραπτα κειμενα ηταν λιγα και οχι ιδιαιτερα τεχνικου περιεχομενου ενω οι ακτινογραφιες,η φωτογραφια,η κτηνιατρικη ερευνα,οι στατιστικες και το κυριοτερο η αναδρομικη ιστορικη θεωρηση που εχουμε σημερα στη διαθεση μας,απλα δεν υπηρχαν.Ουτε οι συγχρονες μεθοδοι διατροφης,ελεγχοι κληρονομικων παθησεων και η γενετικη επιστημη ειχαν καν εγκαινιαστει η γνωρισει την αναπτυξη που ξερουμε σημερα.Οι εκτροφεις τοτε βασιζονταν στην κοινη λογικη,την πειρα των προγενεστερων τους και την εμπειρια που αποκτουσαν επιπονα και αργα,μεσα απο το πειραμα και το επακολουθο αποτελεσμα.Τοτε επαιζε τεραστιο ρολο το ενστικτο σε αντιθεση με σημερα και η ικανοτητα που ειχαν μερικοι (οι οποιοι και ξεχωριζαν) να επιλεγουν τους συνδιασμους που αργοτερα φαινονταν επιτυχημενοι και οχι αποτυχημενοι.
Τα πρωτα προτυπα των φυλων ηταν συντομα,σαφη,απλα (ακομα και απλοικα) κειμενα,υπαγορευμενα απο πρακτικους και πραγματικους κανονες,περιγραφοντας την ΟΥΣΙΑ καθε φυλης με περιεκτικο τροπο,χωρις περιττες λεπτομερειες και περιπλοκες τεχνικοτητες η αφηρημενες κυνολογικες αναφορες.Απευθυνονταν απο εκτροφεις σε εκτροφεις και οχι σε θεωρητικους μελετητες.Επισις γραφτηκαν σε εποχες που δεν υπηρχε ο αβασταχτος σημερινος οικονομικος ανταγωνισμος αλλα και η δυνατοτητα προβεψης τυχον επιτυχιας η αποτυχιας της εκαστοτε φυλης.Επομενως τα αρχικα προτυπα ηταν "ατοφιες" κυνοτεχνικες κατασκευες,απορρια εκτροφικης εμπειριας,με αγνες κυνοφιλικες προθεσεις και χωρις συμφεροντολογικο γνωμονα.
Η "ταλαιπωρια" των προτυπων αρχισε οταν η κυνοφιλια αρχισε να οργανωνεται μαζικα και να ομαδοποιειται σε σφαιρες επιρροης,οταν οι αλλαγες στην κοινωνικη δομη (αστικοποιηση,βιομηχανοποιηση,ανθηση των ΜΜΕ και των μεταφορων) αλλα και οι μεγαλες ανταραξεις (παγκοσμιοι πολεμοι) εφεραν δραστικες αλλαγες στον ρολο και τις πλυθησμιακες ροες των καθαροαιμων φυλων,οταν η προοδος της κυνολογικης,κτηνιατρικης και γενετικης επιστημης πιο συγκεκριμενους (και ανταγωνιστικους) στοχους στην εκτροφη και παραλληλα να αλλαζει τον τροπο με τον οποιο τις βλεπουμε και τις αναπαραγουμε,οταν η εξαπλωση των καθε ειδους διαγωνισμων (εκθεσεις-κυναθληματα-αγωνες επιδοσεων) συγκεκριμενοποιησε τους μηχανισμους διακρισης,αξιολογησης και επομενως "επιτυχιας" στο χωρο και τελος οταν οι συγχρονες μεθοδοι διατροφης και προληπτικης ιατρικης εκαναν πιο "ευκολη" την ζωη των κυνοτροφων και αυξησαν το ποσοστο των κουταβιων που επιβιωναν απο καθε γεννα.
Παντοτε υπηρχαν τασεις,απο ομαδες εκτροφεων να επιτυχουν αλλαγες στα προτυπα αναλογα με τις δικες τους προτιμησεις η τα γουστα της εποχης κανοντας ετσι την φυλη πιο "εμπορικη".Και φυσικα παντοτε υπηρχαν οι αντιρροπες τασεις απο τους "παλιους θεματοφυλακες" που δεν εξαρτωνταν απο την παραγωγη κουταβιων για την επιβιωση,να συγκρατησουν την τυχοδιωκτικη-ωφελιμιστικη πολιτικη των νεοτερων.Η παλια φρουρα παντα εκφραζει σοφια η συντηρητισμο,ενω η καινουργια εκφραζει νεες ιδεες η ανωριμο μοντερνισμο,αναλογα με την οπτικη γωνια που επιλεγει κανεις.
Ορισμενες φυλες εξαπλωθηκαν παγκοσμια ιδιως μετα το Β' παγκοσμιο πολεμο,ενω αλλες περιοριστικαν στον τοπο καταγωγης τους.Συγχρονως η εκτοφη περασε απο την εποχη των μεγαλων κυνοτροφειων (μεσοπολεμος) κατα την οποια λιγοι σχετικα ανθρωποι ειχαν παρα πολλα σκυλια,στην συγχρονη εποχη (1950 και μετα) οπου παρατηρηται ενας διχασμος μεταξυ των ερασιτεχνων οι οποιοι επιδιωκουν την ποιοτητα διατηρωντας ελαχιστα σκυλια και των επαγγελματιων που αναπαραγουν οσο πιο πολυ και πιο συχνα μπορουν.Τα αποτελεσματα κυριως μεταξυ του 1960 και 1970 ηταν τα λεγομενα μεγαλα "μπαμ" (πληθυσμιακες αυξησεις επιρρεασμενες κυριως απο τον κινηματογραφο/τηλεοραση) που ακολουθουνται παντοτε απο μεγαλα "κραχ" (κορεσμος και προβληματα διαθεσεις των υπερπληθων ατομων) μετα απο τα οποια μια φυλη πεφτει καθετα σε δημοτικοτητα λογο των επιπτωσεων που εχουν υποστει οι αγοραστες απο τον υπερπληθυσμο (κακη ποιοτητα,προβληματα υγειας και χαρακτηρα).
Κατι αναλογο συμβαινει και στις μερες μας,αφου καθε τοσο μια νεα φυλη φτανει στο "ζενιθ" της και πολλοι τρεχουν να την εκμεταλλευτουν αποκομιζωντας οσα περισσοτερα κερδη μπορουν,πρωτου αναποφευκτα επελθει το "ναδιρ" της.Οι λιγοτερο δημοφιλεις φυλες ειναι και οι πιο "τυχερες" αφου αφου οι πληθυσμοι τους ειναι λιγο πολυ σταθεροι και δεν υποφερουν απο αποτομες μεταπτωσεις.Το επιπεδο συνολικης ποιοτητας μιας φυλης ακολουθει,σε γενικες γραμμες,την πορεια των πληθυσμιακων της μεταπτωσεων.
Οπως σε καθε "αγορα" ετσι και στον χωρο του καθαροαιμου σκυλου ισχυουν οι νομοι της προσφορας και της ζητησης.Αυτο εχει αμεση επιδραση επανω στα προτυπα λογο των διαφορων παιχνιδιων που παιζονται στον βωμο αυτων των νομων.Τα προτυπα αναθεωρουνται καθε τοσο απο ομαδες/επιτροπες ανθρωπων που εχουν σχεση με τους ομιλους της καθε φυλης,τους κυνολογικους εθνικους ομιλους η τις παγκοσμιες ενωσεις τους (FCI).Στον καθενα απο αυτους τους χωρους δρουν οι νομοι προσφορας και ζητησης και οι επιπτωσεις τους.