Διαβάζουμε κάθε μέρα για το πώς μπορούμε να "μάθουμε"
κάτι ή να αλλάξουμε κάτι στην συμπεριφορά ενός σκύλου.
Γνωρίζουμε όμως το πώς "μαθαίνει" ένας σκύλος;
Πώς καταλαβαίνει τις καινούργιες πληροφορίες; Πώς τις αποθηκεύει;
Ένα είναι σίγουρο. Δεν υπάρχουν ξαφνικές αλλαγές σε μια συμπεριφορά
ενός σκύλου. Κάθε αλλαγή συμπεριφοράς προηγείται κάποιας άλλης
συμπεριφοράς και εάν ξετυλίξουμε το κουβάρι, θα βρούμε μια αιτία.
Οι παρακάτω πληροφορίες είναι απο το άρθρο, "Η Ψυχολογία στην
Εκπαίδευση του Σκύλου". Επαναλαμβάνονται γιατί νομίζω οτι αρκετοί
απο εμάς κάνουμε ακόμα ερωτήσεις για την εκμάθηση και συμπεριφορά.
1. Η Συμπεριφορά προηγείται της μάθησης
Τα σκυλιά συχνά εκτελούν μια συμπεριφορά πολύ πριν καταλάβουν τι είναι
και γιατί το κάνουν. Όσο περισσότερο φυσική είναι μια συμπεριφορά τόσο
πιο πιθανό είναι να συμβεί. Οι εκπαιδευτές πρέπει να έχουν την ικανότητα
ξεχωρίζουν συμπεριφορές που παροτρύνονται με σκεφτόμενη κατανόηση
και συμπεριφορές που εκτελούνται σε συγκεκριμένη στιγμή, στη σωστή
στιγμή αλλά δεν είναι βασισμένες στη νοητική σκέψη.
Όταν θεωρούμε ότι ο σκύλος έχει καταλάβει κάτι επειδή το έκανε χτες,
υπάρχει ρίσκο. Επειδή ο σκύλος έκανε/δείχνει μια συμπεριφορά δεν
σημαίνει ότι έχει ‘μάθει’ τη συμπεριφορά. Το ρίσκο εδώ είναι, ότι μπορεί
άδικα να διορθώσουμε ένα σκύλο ο οποίος δεν έχει καταλάβει γιατί
διορθώνεται ή πώς να αποφύγει τη διόρθωση. Αυτό καταστρέφει τη
σχέση και την εμπιστοσύνη μεταξύ σκύλου και εκπαιδευτή/ιδιοκτήτη.
Πώς λοιπόν γνωρίζουμε ότι είναι δίκαιο να διορθώσουμε το σκύλο;
Ο σκύλος διορθώνεται μόνο όταν έχει καταλάβει την αντίδραση
στην εντολή που του δόθηκε και έχει αποφασίσει να μην την εκτελέσει.
Πώς καταλαβαίνουμε όταν ο σκύλος έχει καταλάβει μια εντολή;
Συνέχεια...
κάτι ή να αλλάξουμε κάτι στην συμπεριφορά ενός σκύλου.
Γνωρίζουμε όμως το πώς "μαθαίνει" ένας σκύλος;
Πώς καταλαβαίνει τις καινούργιες πληροφορίες; Πώς τις αποθηκεύει;
Ένα είναι σίγουρο. Δεν υπάρχουν ξαφνικές αλλαγές σε μια συμπεριφορά
ενός σκύλου. Κάθε αλλαγή συμπεριφοράς προηγείται κάποιας άλλης
συμπεριφοράς και εάν ξετυλίξουμε το κουβάρι, θα βρούμε μια αιτία.
Οι παρακάτω πληροφορίες είναι απο το άρθρο, "Η Ψυχολογία στην
Εκπαίδευση του Σκύλου". Επαναλαμβάνονται γιατί νομίζω οτι αρκετοί
απο εμάς κάνουμε ακόμα ερωτήσεις για την εκμάθηση και συμπεριφορά.
1. Η Συμπεριφορά προηγείται της μάθησης
Τα σκυλιά συχνά εκτελούν μια συμπεριφορά πολύ πριν καταλάβουν τι είναι
και γιατί το κάνουν. Όσο περισσότερο φυσική είναι μια συμπεριφορά τόσο
πιο πιθανό είναι να συμβεί. Οι εκπαιδευτές πρέπει να έχουν την ικανότητα
ξεχωρίζουν συμπεριφορές που παροτρύνονται με σκεφτόμενη κατανόηση
και συμπεριφορές που εκτελούνται σε συγκεκριμένη στιγμή, στη σωστή
στιγμή αλλά δεν είναι βασισμένες στη νοητική σκέψη.
Όταν θεωρούμε ότι ο σκύλος έχει καταλάβει κάτι επειδή το έκανε χτες,
υπάρχει ρίσκο. Επειδή ο σκύλος έκανε/δείχνει μια συμπεριφορά δεν
σημαίνει ότι έχει ‘μάθει’ τη συμπεριφορά. Το ρίσκο εδώ είναι, ότι μπορεί
άδικα να διορθώσουμε ένα σκύλο ο οποίος δεν έχει καταλάβει γιατί
διορθώνεται ή πώς να αποφύγει τη διόρθωση. Αυτό καταστρέφει τη
σχέση και την εμπιστοσύνη μεταξύ σκύλου και εκπαιδευτή/ιδιοκτήτη.
Πώς λοιπόν γνωρίζουμε ότι είναι δίκαιο να διορθώσουμε το σκύλο;
Ο σκύλος διορθώνεται μόνο όταν έχει καταλάβει την αντίδραση
στην εντολή που του δόθηκε και έχει αποφασίσει να μην την εκτελέσει.
Πώς καταλαβαίνουμε όταν ο σκύλος έχει καταλάβει μια εντολή;
Συνέχεια...
Last edited by a moderator: