Είναι όντως ενδιαφέρον το θέμα και με απασχόλησε από τότε που απέκτησα το Μουφ. Μέχρι τότε δεν είχα σκεφτεί στο βάθος, αν και φυσικά το ήξερα, ότι όταν παρατά κανείς σκύλο είναι τραυματικό μεν, μπορεί όμως να δεθεί με καινούριο αφεντικό. Μέχρι πρόσφατα δηλαδή είχα στο μυαλό μου όλες εκείνες τις δακρύβρεχτες ιστορίες με τα πιστά σκυλιά, τον Άργο και τον Οδυσσέα, κλπ. και μετά άρχισα να σκέφτομαι ότι τελικά ίσως κι εμείς οι άνθρωποι προβάλλουμε τα συναισθήματά μας για τους σκύλους μας στους σκύλους και μπερδεύουμε το δικό μας συναίσθημα της αγάπης με ό,τι τελοσπάντων αισθάνεται ένας σκύλος. Το συνάισθημα αυτό πρέπει να είναι πολύ δυνατό, γι' αυτό και υπάρχει από αρχαιοτάτων χρόνων στους περισσότερους ανθρώπινους πολιτισμούς. Π.χ. μελετούσα πριν χρόνια τις αρχαίες επιτύμβιες επιγραφές της Τερμησσού που ήταν ελληνική πόλη στη Μικρά Ασία. Εκείνο που με κατέπληξε ήτανε ότι όλες οι επιγραφές με την εξαίρεση μιας ήτανε πεζές και γράφανε περίπου τα ίδια, δηλαδή: "Τάδε, Ταδόπουλος, γιος του τάδε, σύζυγος δείνα. Έτσι και κανένας μαλάκας χρησιμοποιήσει τον τάφο αυτό χωρίς άδεια και χωρίς να του ανήκει, θα τον πάρει και θα τον σηκώσει και θα πληρώνει μετά τα μαλλιοκέφαλά του στο Δία Σολυμέα, για κάντε κανά αστείο ρε αρ**δια άμα σας κοτάει". Η εξαίρεση ήτανε ο τάφος ενός σκύλου που η ιδιοκτήτριά του, ένα κοριτσάκι ονόματι Ροδόπη, πήγε και παρήγγειλε από ποιητή να του γράψει ειδικό επίγραμμα που σώζεται και πρέπει να πλήρωσε μάλιστα τα μαλλιοκέφαλά της για τον τάφο του σκύλου διότι ξέρουμε ότι κάτι τέτοια κοστίζανε πολύ, χώρια το κόστος της επιγραφής και του μαρμάρου. Μάλιστα όταν η ίδια η Ροδόπη πέθανε μετά από πολλά χρόνια ζήτησε και τη θάψανε δίπλα στο σκύλο της!!!!! Παραθέτω και το επίγραμμα για το σκύλο:
Μνήμα κυνός
Ενθάδε κείται ο Στέφανος που έσβησε απρόσμενα.
Γι' αυτόν έχυσε δάκρυα η Ροδόπη σα να 'ταν άνθρωπος.
Εγώ είμαι ο σκύλος Στέφανος και η Ροδόπη έστησε το μνήμα αυτό για μένα.
Εάν δεν έχετε ασχοληθεί με το αρχαίο επίγραμμα, συνήθως εάν πρόκειται για σημαντικό πρόσωπο, το επίγραμμα αναφέρεται έμμεσα σε ολόκληρο το μνημείο: στη συγκεκριμένη περίπτωση έχουμε ένα επίγραμμα που αποτελείται από δυο κομμάτια: οι δυο πρώτοι στίχοι είναι αναφορά στη λύπη της Ροδόπης που δεν μπορεί καν να μιλήσει από τον καημό της, ενώ ο τελευταίος στίχος είναι δεύτερο τρόπον τινά επίγραμμα στο οποίο μιλάει ο σκύλος στο διαβάτη διότι η Ροδόπη του έστησε και άγαλμα, εξ ου και το πρώτο πρόσωπο, δηλαδή το άγαλμα που μιλάει στον περαστικό διότι αντιπροσωπεύει ουσιαστικά το σκύλο. Νομίζω μάλιστα σώθηκε το άγαλμα, δε θυμάμαι όμως αν ήταν ελεύθερο ή ανάγλυφο και τι βάθους.
Το θέμα είναι τώρα: αληθεύουν ιστορίες (ΟΚ, είμαι μακάβρια σήμερα, το ξέρω) όπου ο σκύλος πάει και φυλάει τον τάφο του ιδιοκτήτη του? Η που ακολουθεί τη σωρό του ακόμα και με κακοκαιρία όπως έγινε με τον κακομοίρη το Μότσαρτ που λέγεται ότι επειδή έβρεχε, ο μόνος που ακολούθησε το φέρετρό του μέχρι το σημείο ταφής (σε κοινό μάλιστα τάφο διότι ήτανε φτωχός) ήταν ο σκύλος του. Τώρα βέβαια που το θυμάμαι, ο Μότσαρτ ήταν ιδιαιτέρως δεμένος με το σκύλο του, μάλιστα είπε κάποτε ότι το θέμα του 19ου κοντσέρτου του για πιάνο και ορχήστρα του το γαύγισε ο σκύλος του και έτσι εμπνεύστηκε! Δεν κάνω πλάκα, το είπε και μη με ρωτάτε πώς το έκανε διότι δεν ήμουνα εκεί!
Δεν ξέρω όμως πού βρήκε το σκύλο, αν ήτανε δηλαδή αδέσποτος ή τι άλλο. Για εκτροφέα αμφιβάλλω πάντως....