Ο μύθος των αρχαίων φυλών


admin

Administrator
Staff member
21 Ιουλίου 2005
2.181
930
Όλοι μας έχουμε βρεθεί να διαβάζουμε για τις ιστορίες φυλών σκύλων που κρατούν από τα βάθη του χρόνου, από την Αναγέννηση, από τα αρχαία χρόνια ή ακόμα και από την εποχή του λίθου και του ανθρώπου των σπηλαίων. Επίσης, οι περισσότεροι έχουμε αφεθεί να μας παρασύρουν στην γοητεία τους αυτές οι ιστορίες, ιδιαίτερα αν αυτές έχουν να κάνουν με την φυλή σκύλου που έχουμε στα χέρια μας. Φυλές που μένουν αναλλοίωτες ή που διατηρούνται σχεδόν ίδιες «για χιλιάδες χρόνια», φυλές που βρίσκονται σε γλυπτά σε αρχαίους ναούς, φυλές που απεικονίζονται σε πίνακες, σε αγγειογραφίες ή σε τοιχογραφίες. Έχουμε ακούσει πως «Αυτά τα σκυλιά συνόδευαν τον Μέγα Αλέξανδρο», «Αυτά είναι τα σκυλιά του βασιλιά Πύρρου», «Με αυτά τα σκυλιά προέλασε ο Αννίβας», «Αυτά τα σκυλιά είχε ο Ρωμαϊκός στρατός» και πολλά παρόμοια.

Αυτές, οι πραγματικά πολύ ωραίες ιστορίες, εμπεριέχουν μέρος κάποιας ιστορικής αλήθειας, συνοδεύονται από κάποια λογικοφανή στοιχεία και επιχειρήματα αλλά δεν είναι τίποτε άλλο από ρομαντικοί μύθοι με στόχο την ρομαντική μας πλευρά και την ανάγκη μας να δώσουμε περισσότερη αξία και «βάρος» στην ενασχόληση μας με τον σκύλο. Αυτές οι ιστορίες ανεβάζουν τις «μετοχές» του καθαρόαιμου σκύλου μας, του σκύλου που κατέχουμε ή του σκύλου που εκτρέφουμε γιατί, διάολε, δε μπορεί σε ναούς, σε αγγεία, σε πίνακες ή ακόμα περισσότερο, στις εκστρατείες του Μεγάλου Αλεξάνδρου να συμμετείχαν «κοπρίτες»!

Αν όμως θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς και κυρίως να χρησιμοποιήσουμε και λίγο την κοινή λογική, ακριβώς αυτό συνέβαινε. Δεν υπάρχει κανένας καθαρόαιμος σκύλος σε όλες αυτές τις απεικονίσεις και τις εξιστορήσεις και ναι, ο Μέγας Αλέξανδρος συνοδευόταν απλά από σκυλιά που μπορούσαν να φέρουν σε πέρας την όποια εργασία τους, το όποιο καθήκον είχαν. Σκυλιά που μπορούσαν να φυλάξουν και να οδηγήσουν τα κοπάδια, σκυλιά που μπορούσαν να φυλάξουν τα πολύτιμα αγαθά, σκυλιά που μπορούσαν να κυνηγήσουν και σκυλιά που μπορούσαν να εκφοβίσουν και να τρομοκρατήσουν περιστασιακούς ληστές ή τον εχθρό.

Μπορούμε να είμαστε απολύτως σίγουροι πως αυτά τα σκυλιά δεν μπορούσαν να αποτελούν «φυλή», πολύ απλά διότι δεν υπήρχε καν η έννοια της φυλής ακόμα. Δεν υπήρχε η έννοια της επιλεκτικής εκτροφής, δεν υπήρχε η έννοια της καταγραφής προγόνων και χαρακτηριστικών, δεν υπήρχε τίποτα που να μπορεί να δικαιώσει αυτές τις ιστορίες. Αυτές οι έννοιες και αυτές οι ιδέες θα περνούσαν αιώνες για να κάνουν την εμφάνιση τους.

Οι άνθρωποι μέχρι και το πολύ πρόσφατο παρελθόν αναπαρήγαγαν τα σκυλιά με βάση την χρήση και με μοναδικό κριτήριο την ικανότητα στο όποιο καθήκον. Δεν έμπαιναν καν στην διαδικασία να κρατούν στοιχεία και γενεαλογικά δέντρα (pedigrees) πολύ απλά διότι όσα ήταν χρήσιμα έμεναν και αναπαράγονταν και όσα ήταν άχρηστα «εξαλείφονταν». Η ιδέα της ομοιόμορφης εμφάνισης ερχόταν τελευταία, αν υπήρχε καν. Την ομοιομορφία την έδινε ο γεωγραφικός αποκλεισμός περιοχών και με αυτόν το τρόπο περιοχές δυσπρόσιτες και περισσότερο απομονωμένες εμφάνιζαν τύπους σκύλων με πιο ιδιαίτερα εξωτερικά χαρακτηριστικά, ενώ άλλες, με ευκολότερη προσβασιμότητα, εμφάνιζαν σκύλους που έμοιαζαν με των «γειτόνων» τους.

Αν ήταν χρήσιμος, λοιπόν, ο Τζακ θα έμενε, θα είχε την βασική φροντίδα και θα ζευγάρωνε με την Λίζα που θα έπρεπε να είναι, επίσης, χρήσιμη και τα κουτάβια τους θα είχαν αξία και προοπτική.

Καμία έννοια φυλής δεν υπήρχε λοιπόν μέχρι και τα μέσα του 1800 περίπου. Οποιαδήποτε ομοιότητα σημερινών φυλών με σκύλους πέρα από το 1800 είναι περισσότερο τυχαία και σίγουρα δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν «ιστορία της φυλής» μια που είναι, κατά πάσα πιθανότητα, «ιστορία πολλών φυλών» για την οποία δεν έχουμε επαρκή στοιχεία.

Εκεί στο δεύτερο μισό του 1800, λοιπόν, οι άνθρωποι άρχισαν να μπαίνουν στην διαδικασία διατήρησης βιβλίων και στοιχείων και την καταγραφή «γραμμών αίματος» για πολλά οικόσιτα ζώα, με πρώτα τα άλογα κούρσας και ακολούθως με τα σκυλιά, τις αγελάδες, τα γουρούνια, κ.α. Οι κτηνοτρόφοι είδαν ότι αυτή η διαδικασία ήταν πολύ χρήσιμη και μακροπρόθεσμα προσοδοφόρα μια που μπορούσαν να αυξάνουν την παραγωγική ικανότητα των ζώων τους μέσα από την επιλεκτική εκτροφή σύμφωνα με τα στοιχεία που τους έδινε η τήρηση γενεαλογίων. Τα σκυλιά δεν αποτελούσαν παραγωγικό ζώο και ζώο που μπορούσε να σου επιφέρει άμεσα εισόδημα, αλλά ήταν απλά ένα χρήσιμο εργαλείο. Έτσι, δεν ήταν οι αγρότες και ο απλός κόσμος που θέλησε να κρατήσει γενεαλόγια για τους σκύλους, αλλά οι πλούσιοι και ευγενείς που χρησιμοποιούσαν τους σκύλους για την διασκέδαση τους, κυρίως στο κυνήγι και ήθελαν να βελτιώσουν το «στοκ» τους και να υπερηφανευθούν στους ομοίους, αντίζηλους τους, ανταγωνιστές. Δεν άργησαν λοιπόν να ξεχωρίσουν οι φωλεοδύτες (terriers) από τα λαγωνικά, τα spaniels, οι δείκτες (pointers) και τα σκυλιά για μεγάλο θήραμα.

Βλέποντας τους άρχοντες και τους ευγενείς, ακολούθησε και ο λαός και κρατούσε στοιχεία και γενεαλόγια και για πιο «ποταπές» ασχολίες, όπως η φύλαξη κοπαδιών, η καταπολέμηση ποντικών και αρουραίων, η φύλαξη της φάρμας ή και τα «σπορ των φτωχών» στα οποία ενεπλάκονταν σκύλοι, οι διαφόρων ειδών μάχες (baitings).

Από αυτή την εποχή και μετά λοιπόν μπορούμε να μιλάμε για «φυλές» με την ορθή έννοια του όρου. Χωρίς κανενός είδους καταγραφή στοιχείων οποιαδήποτε νύξη σε φυλές είναι άτοπη, «άυλη» και μάλλον λανθασμένη.

Οι φυλές σήμερα στηρίζουν και αναπαράγουν την κληρονομιά τους με βάση την εμφάνιση και όχι την χρησιμότητα και την λειτουργία (form over function). Αυτή την συγκεκριμένη μορφή τους δεν θα μπορούσαν να την είχαν και να την διατηρήσουν χωρίς τήρηση γενεαλόγιων (pedigrees). Πιθανόν αυτός να είναι και ο λόγος πολλών θεμάτων που έχουνε να αντιμετωπίσουν σήμερα οι καθαρόαιμοι σκύλοι, χωρίς αυτό να σημαίνει πως είναι λάθος η καταγραφή στοιχείων και η γνώση των γενεαλογικών στοιχείων. Η χρήση τους και ο στόχος είναι αυτός που χαρακτηρίζει το αποτέλεσμα.

Κάποιοι ίσως νιώσουν «αδικημένοι» που η φυλή τους δεν μπορεί να «καρπωθεί» ιστορία χιλιάδων χρόνων και ρίζες που φτάνουν μέχρι την εποχή των σπηλαίων, αλλά δεν πρέπει. Δεν πειράζει που «δεν είναι ράτσας» όλοι αυτοί οι σκύλοι του παρελθόντος, δεν πειράζει που δεν είναι γνήσιος απόγονος του Άργου ή του Λαίλαπα ο σκύλος που είναι κουλουριασμένος στα πόδια μου. Κανείς τους δεν χάνει σε αξία και κανείς τους δεν έχει ανάγκη μια πλασματική υπεραξία. Καλοί, γοητευτικοί και πιθανά χρήσιμοι οι μύθοι και τα μνημεία του παρελθόντος αλλά όχι με αυτόν τον τρόπο.
 


east49

Well-Known Member
6 Δεκεμβρίου 2012
3.743
5.061
Ο συγγραφεας αυτων των αρθρων ποιος ειναι;
Γιατι ολα αυτα τα κειμενα που αναρτηθηκαν τον τελευταιο καιρο δεν ειναι υπογεγραμμενα.
Υπαρχουν καποιες πηγες ως αναφορα η ειναι προσωπικες αποψεις;
 


admin

Administrator
Staff member
21 Ιουλίου 2005
2.181
930
Όλα τα άρθρα φιλοξενούνται στην αρχική σελίδα www.dogforum.gr και έχουν δημοσιευθεί και γραφτεί, παλαιότερα ή πιο πρόσφατα, από εμένα για αυτό και έχουν την υπογραφή by admin. Σε διαφορετική περίπτωση θα έγραφαν και άλλο όνομα/username.

Επίσης, όλα τα άρθρα (άλλα λιγότερο, αλλά περισσότερο) είναι μια σύνθεση εμπειριών, γνώσεων, σκέψεων, θέσεων και κρίσεων όπου, όπως είναι φυσικό, αποτελούν και προσωπική άποψη. Δεν είναι πτυχιακές ή μεταπτυχιακές εργασίες, δεν είναι επιστημονικά άρθρα που θα απαιτούσαν πηγές. Φυσικά και έχουν πηγές, αλλά είναι το σύνολο αναγνωσμάτων, ακροάσεων, σπουδών, εικόνων, εμπειριών και συζητήσεων ετών που θα ήταν αδύνατον να καταγραφούν ως πηγές στο τέλος των άρθρων.

Είναι ακριβώς όπως ένα άρθρο σε μια εφημερίδα, ένα περιοδικό ή μια διαδικτυακή σελίδα όπως στην περίπτωση μας.

Σίγουρα τα άρθρα δεν επιδιώκουν τον τίτλο της "αυθεντίας" ή της "αδιαμφισβήτητης αλήθειας" για αυτό και είναι ελεύθερα προς κριτική, εδώ αλλά και στην αρχική σελίδα. Σκοπός των άρθρων είναι να αποτελέσουν αφετηρία σκέψεων και συζητήσεων μεταξύ των μελών και των αναγνωστών τους και ο αρθρογράφος δεν επιδιώκει να πείσει, ούτε καν να υπερασπιστεί τις απόψεις του... Απλά τις καταθέτει.

Καλημέρα!
 


ntoulis

Well-Known Member
19 Ιουλίου 2013
3.217
2.435
Λαχανάκια Βρυξελλών
αυτό με το λογικοφανή στοιχεία το είχε ξεδιαλύνει και ο Όμηρος.. στον αντίστοιχο μύθο με τον Βελλερεφόντη και τον Πήγασο.. ενώ όλοι ''πίστευαν'' οτι υπήρχε και ο Πήγασος.. όταν τον αναφέρει στα Ομηρικά Έπη (τον Βελλερεφόντη) ξεχνάει σε εισαγωγικά τον Πήγασο !
γενικά η επίδραση που έχει ο μύθος διαχρονικά είναι τεράστιας σημασίας στην ψυχή του ανθρώπου και ατομικά αλλά και μαζικά.. κάτι παρόμοιο ισχύει και εδώ στην περιπτωσή μας.. το αίσθημα η ανάγκη να αισθανθούμε κάτι ''ανώτερο'' με δόση περηφάνειας/κομπασμού κ.α που έχει συνοδευτικο το ψεύτικο... και αυτό το ''δέχθηκε'' πρωταρχικά η κοινωνία της Δύσης, οι αριστοκράτες και τα ''καθαρόαιμα'' σκυλία τους.. επειδή πολύ απλά δεν έχουν ούτε ιστορία, ούτε μύθους ούτε πολλά άλλα για να μην πέσω σε ακραίες αντιλήψεις προπαγάνδας και ιδεολογίας.. κάποια στιγμή πέρασε και στον Ελληνικό χώρο στην δική μας ''αριστοκρατία'' και έγινε κάτι σαν σύμβολο εξουσίας κοινωνικού στάτους, επίδειξης και πολλά άλλα.. άλλο το γένος τον ανθρώπων και να μην ντροπίαζεις την γενιά των προγόνων σου και άλλο στα ζώα.. το καθαρόαιμο ζώο δεν σε κάνει αριστοκράτη... όπως πολύ ωραία λέει και το άρθρο στο τέλος πλασματικά.. μόνο το αληθινό είναι όμορφο όπως έλεγε και ένας φιλόσοφος.. αυτό είναι καλό να κυκλοφορεί στη σκέψη μας και στο αίμα μας.. μόνο
 


kokoni

Well-Known Member
6 Αυγούστου 2008
10.349
97
16
earth
ok εντάξει αλλά βασικά το όλο άρθρο είναι ακριβό στα πίτουρα και φτηνό στ αλεύρι ...
παίζει με την κυνοτεχνική έννοια της λέξης breed (φυλή στα ελληνικά) και δεν (ή για να μην...) μπορείς να το κατηγορήσεις ως αναληθές.
ΟΝΤΩΣ δεν κρατούσαν ποτέ πριν το 1800 γραπτά στοιχεία ζευγαρωμάτων και όντως τους ενδιέφερε η λειτουργία του σκύλου και όχι η εμφάνιση,εκτός κι αν η λειτουργία του ήταν ΚΑΙ να δείχνει "όμορφο/γλυκό,αθώο,χαλαρωτικό ακόμη ακόμη) και όντως δεν κάνανε εκθέσεις και δεν είχαν όμιλους φυλής να συντάξουν πρότυπα ή να τα αναθεωρήσουν κλπ κλπ ΑΡΑ δεν είναι ΦΥΛΕΣ (ακόμη τουλάχιστον)
κι ας έχει αποδειχτεί επιστημονικά ότι γενετικά από πολύ πολύ παλιές γραμμές αίματος σκύλων
κι ας φαίνεται και στην εργασία τους σε κάποιες από αυτές τις φυλές ... ε σόρρυ ε!!! πληθυσμούς σκύλων με ομοειδή χαρακτηριστικά .... να είμεθα ακριβείς στας λέξεις που μεταχειριζόμεθα ............

ΟΜΩΣ ,υπήρχε μια δυσκολία μεταφοράς σκύλων από το ένα μέρος στο άλλο και μια αιμομικτική αναπαραγωγή είτε το επεδίωκαν είτε όχι ΚΑΙ ΤΕΛΙΚΑ υπήρχε ΚΑΙ μορφολογική ομοιομορφία
Όχι βέβαια ομοιομορφία στα σημερινά επίπεδα (που κι αυτό σηκώνει πολύ συζήτηση αν δούμε τα εκθεσιακά μοντέλα έναντι των εργασιακών μοντέλων της ίδιας φυλής ή το "νέου τύπου τάδε" έναντι του "παλαιού τύπου τάδε" χωρίς να έχει αλλάξει το πρότυπο και χωρίς να έχουν μπεί νέες φυλές στο μίγμα) που ορισμένες φυλές μοιάζουν λες και βγήκαν με φωτοτυπικό (και συνήθως υποφέρουν και από συγκεκριμένη ομάδα παθήσεων,φωτοτυπία και αυτές δηλαδή) ΑΛΛΑ αρκετή ομοιομορφία ώστε πχ να διαβάζουμε σε πολλές πηγές με ονοματεπώνυμα συγγραφέων περιγραφές τους



Τελικά
το άρθρο επιχειρώντας να αγγίξει το σοβαρότατο θέμα των landraces (γηγενών τύπων σκύλου ελληνιστί ) καταφέρνει απλά να απαξιώσει το φαινόμενο να επιβιώνει ένας συγκεκριμένος τύπος σκύλου ,που καλλιεργήθηκε μέσω γεωγραφικής απομόνωσης(πχ στην Κρήτη) ή σχετικής απομόνωσης,τοπικές ιδιαίτερες ανάγκες,στοιχεία λαογραφίας,σκληρή πραγματικότητα(λέγε με και φυσική επιλογή) ΚΑΙ πολλούς πολλούς αιώνες ΑΡΑ πολύ δυνατή ομοζυγωτία ,τόσο δυνατή που παρόλο που ανα τους αιώνες γίνονταν "προσθήκες" άσχετων μορφολογικά και ίσως και λειτουργικά σκύλων , σε επόμενα ζευγαρώματα με παρόμοια ντόπια σκυλιά η προσθήκη εξασθενούσε και εξαφανιζόταν

Τελικά,τα landraces, όχι μόνο του σκύλου,αλλά όλων των ζώων και των φυτών που έτυχαν (ή είχαν την ατυχία,μεγάλο θέμα κι αυτό) να συντροφεύουν τον άνθρωπο (τα λεγόμενα και αγροτικά παραγωγικά ζώα/φυτά ) αποτελούν το πιο δυναμικό ζωοτεχνικό και φυτοτεχνικό κεφάλαιο αυτή τη στιγμή και η έρευνα γύρω τους είναι πολύ μεγάλη
Στην Ελλάδα έχουμε την Αμάλθεια για τα αγροτικά ζώα και το ΠΕΛΙΤΙ για τα φυτά που κάνουν μεγάλη δουλειά σχετικά ,και διεθνώς υπάρχουν πολλοί οργανισμοί που αγωνίζονται για την διάσωση αυτών των φυλών (ΩΧ σόρυ ρε γμτ) πληθυσμών με ομοειδή χαρακτηριστικά ήθελα να πω ....
Πρόκειται για ζώα και φυτά με εξέχουσα αντοχή σε αντίξοες συνθήκες,με υψηλή παραγωγή ενώ βρίσκονται σε φτωχή διατροφή σχετικά με τα υβρίδια βιομηχανικής παραγωγής αυγών γάλατος ή ότι άλλο , πολύ υψηλά οργανοληπτικά χαρακτηριστικά(γεύση άρωμα και ότι άλλο) ,καμία ανάγκη από προληπτική χρήση αντιβιωτικών ή ότι άλλο κλπ κλπ κλπ

το να κολλάμε αν "είναι" φυλές ή αν είναι απευθείας καθαρόαιμοι απόγονοι του σκύλου του Μεγάλου Αλεξάνδρου ή της μικρής Αριστοκράτειας, προσπερνώντας το πόσο τυχεροί είμαστε να επιβιώνει ακόμη ο ιδιαίτερος και ξεχωριστός τύπος τους και να μας δίνεται η δυνατότητα να τον εξιχνιάσουμε ,να τον "αποστάξουμε" και να τον διατηρήσουμε ζωντανό και για τις επόμενες γενιές ,πιστεύω πως δεν τους αρμόζει (για να παραμείνω πολιτικά ορθώς και να μην βγεί το αρβανίτικο αίμα που ίσως κυλάει στο αίμα μου,παρά τις διαβεβαιώσεις του national genographic project ότι είμαι ντόπιος από πρίν τον τελευταίο μεγάλο παγετώνα)

https://en.wikipedia.org/wiki/Landrace


A local cultivar or animal breed that has been improved by traditional agricultural methods.
http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/landrace


A stock of animals or plants within a species having a distinctive appearance and typically having been developed by deliberateselection
http://www.oxforddictionaries.com/definition/english/breed
 


ntoulis

Well-Known Member
19 Ιουλίου 2013
3.217
2.435
Λαχανάκια Βρυξελλών
έχει κάτι το ιδιαίτερο ο ''τόπος'' (κλίμα/χώμα/νερό κτλ) @kokoni (εκεί που αναφέρεις οτι εξασθενούσε και εξαφανιζόταν) ή το ίδιο ισχύει και σε άλλες χώρες ή είναι κάτι άλλο καθαρά ''γεννετικό'' ? όχι μόνο σε ζώα αλλά και σε φυτά/δέντρα/βότανα κ.α
 


kokoni

Well-Known Member
6 Αυγούστου 2008
10.349
97
16
earth
καταρχάς το ίδιο ισχύει για όλες τις περιοχές του πλανήτη και όχι μόνο για την χώρα μας!

καταδεύτερον , υπάρχει εκείνο το survival of the fittest (επιβίωση του πιο προσαρμοσμένου στα ελληνικά,ίσως)
αλλά αυτό που τονίζω εγώ στην συγκεκριμένη πρόταση είναι το γεγονός ότι ο ευρύτερος πληθυσμός ήταν ήδη πολύ σταθεροποιημένος με αποτέλεσμα σε μία δύο γενιές ,ακόμα και το πιο ακραία "λάθος" χαρακτηριστικό να "αφομοιώνεται" λόγω κυριαρχίας του ήδη επικρατούς χαρακτηριστικού
 
  • Like
Reactions: GRDANE and ntoulis


ntoulis

Well-Known Member
19 Ιουλίου 2013
3.217
2.435
Λαχανάκια Βρυξελλών
η γενετική δεν είναι το φόρτε μου και γιαυτό ρωτάω :D
δηλαδή έχουμε να κάνουμε με την ''δύναμη'' των γονιδίων από την μια και από την άλλη με το περιβάλλον και την επίδρασή του.. και σαν περιβάλλον να μπει μέσα και ο ιδιοκτήτης, η διατροφή, η σχέση του με το ζώο, διάφορες ασθένειες κ.α
 


nfeel

Well-Known Member
7 Οκτωβρίου 2011
1.491
514
UK
Η έλλειψη αρχείων καταγραφής δε σημαίνει ότι δεν υπήρχαν φυλές κ φαινότυποι.Σημαίνει απλά ότι δεν υπήρχαν αρχεία καραγραφής με την έννοια που ορίζουμε σήμερα.

Στην πραγματικότητα,ο άνθρωπος παλιότερα ήταν περισσότερο κοντά στη φύση και παρατηρούσε τα ζώα του με μεγαλύτερη προσοχή από σήμερα.Εμπειρικά και με το απόσταγμα εμπειρίας από τον πατέρα,τον παππού κλπ κατάφερνε να διατηρεί τα επιθυμητά χαρακτηριστικά σε ένα σκύλο εργασίας.

Ο Marcus Terentius Varro (116‑27 B.C.),Ρωμαίος λόγιος,αναφέρει λεπτομερέστατα χαρακτηριστικά επιθυμητών σκύλων για εργασία φύλαξης κοπαδιών,καθώς και περιοχές καταγωγής τους,ακόμα και από που να προμηθευτεί κάποιος ένα τέτοιο σκύλο(προτρέπει τους αγρότες πχ να μην πάρουν σκύλο από κυνηγούς η τους χασάπηδες της εποχής,παρά μόνο από άλλους αγρότες η βοσκούς,για ενίσχυση συγκεκριμένου χαρακτηριστικού που έχει να κάνει με τη φύλαξη του κοπαδιού).

They should be comely of face, of good size, with eyes either darkish or yellowish, symmetrical nostrils, lips blackish or reddish, the upper lip neither raised too high nor drooping low, stubby jaw with two fangs projecting somewhat from it on the right and left, the upper straight rather than curved, Bitches, in addition, should have well formed dugs with teats of equal size. p399Care should also be taken that they be of good breed; accordingly they receive their names from the districts from which they come: Spartans, Epirotes, Sallentines.

In DeRe Rustica - Marcus Terentius Varro.


Είναι βεβιασμένη η άποψη ότι δεν υπήρχαν φυλές πριν το 1800 και πριν την εμφάνιση των αρχείων καταγραφής.Σαν να ισχυριστεί κανείς την μη ύπαρξη ανθρωπίνων φυλών μέχρι την ανακάλυψη της γενετικής.