Ιδέες για μάθημα;;


Sara

Well-Known Member
27 Δεκεμβρίου 2008
7.750
1.514
Illinois, USA
Λοιπόν πρέπει να κάνω ένα καινούριο μάθημα στα πλαίσια του λεγόμενου Freshman Seminar, δηλαδή του εισαγωγικού μαθήματος προπτυχιακών σπουδών για φρέσκους φοιτητές. Αποφάσισα επομένως να κάνω ένα για την ιστορική και κοινωνιολογική σημασία των ζώων κατά την αρχαιότητα. Το μάθημα θα αφορά οποιουδήποτε είδους ζώα, όχι μόνον κατοικίδια, αλλά θα αφιερώσω επίσης ένα μέρος του στους σκύλους αφού τους έχω ιδιαίτερη συμπάθεια. Πόσον καιρό ακόμα δεν ξέρω, αλλά έχω 16 βδομάδες στη διάθεσή μου και κάνω δυο μαθήματα τη βδομάδα των 75 λεπτών το καθένα. Έχουμε λοιπόν 32 συναντήσεις. Μια είναι εισαγωγική και μια θα είναι στο τέλος όπου θα κάνουμε σούμα, άρα έχουμε 30 συναντήσεις για κανονικό μάθημα. Σημειωτέον ότι στην Αμερική δεν πολυεπιτρέπεται να μπαίνει καθηγητής στην τάξη και να κάνει μόνος του διάλεξη, διότι πρέπει να συμμετέχουν και οι φοιτητές. Διαγωνισμούς μάλλον πρέπει να κάνω δυο, ο ένας από τους οποίους θα είναι εκτός των 16 βδομάδων και θα πρέπει επίσης να τους βάζω ένα εβδομαδιαίο κουίζ που θα παίρνουν στο ίντερνετ για 12 από τις 16 βδομάδες. Επιπλέον πρέπει να γράψουν και μερικές μικρές εργασίες και να παρουσιάσουν κι αυτοί υλικό. Γενικά θα έλεγα ότι έχω μάλλον τελικά 28 συναντήσεις.

Μια από τις συναντήσεις πρέπει μάλλον να αφιερωθεί σε κάποιο ντοκυμαντέρ, μάλλον για σκύλους, και μια άλλη στα θηρία και τις ναυμαχίες του Κολοσσαίου στη Ρώμη. Άρα μας μένουν 26 μαθήματα.

Έχετε τίποτα ιδέες για το τι θα ήταν καλό να τους πω για σκύλους; Θα μπορούσα να φάω δυο βδομάδες, δηλαδή 4 συναντήσεις πέρα από το ντοκυμαντέρ. Τι θα ήταν καλό κατά τη γνώμη σας να μάθουν οι φοιτητές; Εννοώ πάντα κάτι που δεν θα ξεχάσουν μόλις τελειώσουν τις εξετάσεις. Έχετε επίσης τίποτα ιδέες για εργασίες περί σκύλων; Ή παρουσιάσεις;

Αν έχετε απορίες περί του αμερικανικού συστήματος πανεπιστημιακής διδασκαλίας, ρωτήστε εδώ και θα τις απαντήσω.

Εννοείται ότι ό,τι ιδέες υιοθετήσω από εδώ μέσα θα τις αναφέρω ως ιδέες του Dogforum.gr, θα σας κάνω δηλαδή και διαφήμιση. :) Επίσης θα σας ενημερώνω και για το πώς πάει το μάθημα, το οποίο θα διδαχτεί κατά το φθινοπωρινό εξάμηνο του 2014, δηλαδή του χρόνου τέτοια εποχή.

Ένα από τα κείμενα που θα διαβάσουμε είναι εννοείται ο Αίσωπος και φυσικά θα πέσει και Ξενοφώντας, όπως και Λουκιανός, κυρίως για να γελάσουν λίγο δηλαδή με τα όσα λέει για τους Κυνικούς φιλοσόφους.

Ως συνήθως, σας μερσώ ιδιαιτέρως. :)
 
Last edited:


Lovey the Lab

Well-Known Member
21 Απριλίου 2011
2.175
200
Kαι γιατι να γελάσετε με τους Κυνικους παρακαλώ; Ειναι καποια απο τις αρχες της Κυνικης Φιλοσοφίας για γέλια;
 


Sara

Well-Known Member
27 Δεκεμβρίου 2008
7.750
1.514
Illinois, USA
Kαι γιατι να γελάσετε με τους Κυνικους παρακαλώ; Ειναι καποια απο τις αρχες της Κυνικης Φιλοσοφίας για γέλια;
Θα γελάσουμε με το Λουκιανό που είναι αστείος αντί να διαβάσουμε σοβαρότερα κείμενα που θα μας κάνουν να κοιμηθούμε. Ο Λουκιανός άλλωστε αγαπούσε τους Κυνικούς και τους Επικούρειους.
 


Lovey the Lab

Well-Known Member
21 Απριλίου 2011
2.175
200
α, ενταξει τοτε :cool:

(Απλώς εχω μια ιδιαιτερη συμπαθεια στους Κυνικους, that's all)
 


Sara

Well-Known Member
27 Δεκεμβρίου 2008
7.750
1.514
Illinois, USA
Ε ναι, κι ο Λουκιανός άλλωστε, εξ ου και ο Μένιππος ήταν ο αγαπημένος του φιλόσοφος και ήρωας πολλών διαλόγων του, κυρίως των Νεκρικών. Άλλωστε το περίφημο "ουκ αν λάβοις παρά του μη έχοντος" αποτέλεσε και τη βάση του νόμου για τη χρεωκοπία, που στα νομικά ονομάστηκε "ένσταση Μενίππου"!! Σοβαρολογώ.
 


Lovey the Lab

Well-Known Member
21 Απριλίου 2011
2.175
200
Α, αυτο δε το ηξερα.

Βασικά ασπάζομαι και περυσι "μελετουσα" τις 10 αρχες των Κυνικών Φιλοσοφων.

Και ας τις παραθεσω κι εδω. Ειναι καλη τροφη για σκεψη:

ΘΕΣΗ 1. Κατά τους «Κυνικούς», η Φιλοσοφία οφείλει ν' ασχολείται με την καθημερινή ζωή και με κάθε τι που είναι συγκεκριμένο και απτό και να παρακάμπτει, ως ματαιοπονία, τον κόσμο των αφηρημένων εννοιών. Για την Αρετή, η οποία ορίζεται ως σκοπός της ζωής, δεν απαιτείται πολυμάθεια, και στην κατάκτησή της δεν συντελεί διόλου η μελέτη πολύπλοκων αντικειμένων όπως η Γεωμετρία, η Μουσική και η Λογοτεχνία. Ανίσχυρες και παραπλανητικές είναι επίσης όλες οι ενασχολήσεις με μεταφυσικά, γλωσσολογικά και επιστημονικά ζητήματα. Ως βασικά εργαλεία διακίνησης των ιδεών της Σχολής αναγνωρίζονται μόνον το έμπρακτο παράδειγμα και η συγγραφή «διατριβών» και «σάτυρας».

ΘΕΣΗ 2. Σημαντικό είναι το απτό άτομο και όχι η αόριστη και γενική έννοια «Ανθρωπότης» και η λεγομένη «κοινή ανθρώπινη φύσις». Το «καλό» ισχύει για τον κάθε άνθρωπο ξεχωριστά, σε προσωπική βάση, και η «ευδαιμονία» αποκτάται με την εξασφάλιση της μέγιστης δυνατής εσωτερικής αυτάρκειας μέσω της απελευθερώσεως από τις μεταβολές της Τύχης και των άλλων εξωτερικών του εαυτού (και συχνά απειλητικών προς αυτόν) δυνάμεων του κόσμου. Ο «ευδαίμων» άνθρωπος οφείλει να είναι επιμόνως αδιάφορος και υπομονετικός απέναντι στις όποιες συμφορές. Το κέντρο βάρους της ηθικής και της συνειδησιακής αλλαγής τοποθετείται από τους Κυνικούς αποκλειστικώς στο άτομο, πέρα από κάθε εξωτερικό δεδομένο, όπως θεσμούς, συνήθειες, απόψεις, έξεις, κανόνες, παρορμήσεις, σχέσεις. Η όποια αλλαγή και βελτίωση είναι αποκλειστικώς εσωτερική ανθρώπινη υπόθεση, εντελώς ανεξάρτητη από την όποια κοινωνική, πολιτισμική, πολιτική και οικονομική πραγματικότητα. Η εσωτερική συνειδησιακή αλλαγή είναι απείρως πιο σημαντική από κάθε πολιτικοκοινωνική τέτοια, σε βαθμό που η τελευταία να καθίσταται ακόμη και αδιάφορη.

ΘΕΣΗ 3. Πρέπει να αντιμετωπισθούν με τη μέγιστη περιφρόνηση τα όσα αιχμαλωτίζουν τους ανθρώπους στα δεσμά των «αναγκών», δηλαδή ο πλούτος, η πολυτέλεια, τα αξιώματα, η δόξα, οι απολαύσεις κ.ά. Η ειρήνη του πνεύματος και η ακμή του σώματος, κατακτώνται μέσω μίας απλής και λιτής διαβιώσεως, της λεγόμενης «εντίμου πενίας». Στον άμετρο και αφιλοσόφητο άνθρωπο, τα αποκτήματα κατά κανόνα γίνονται αδυσώπητοι και εκνευριστικοί κτήτορες, και η λεγομένη «κοινωνική θέση» ή τα διάφορα αξιώματα γίνονται δυνάστες των κατόχων τους, τους οποίους εν τέλει καταπίνουν. Ο Κράτης αποκαλεί «ημιονηγούς» τους στρατηγούς, ενώ κατά τον Διογένη ο «Κυνικός» είναι πιο προνομιούχος από τον θεωρητικώς ισχυρότερο όλων των ανθρώπων, τον τύραννο, επειδή ο τελευταίος έχει πάρα πολλά να χάσει, άρα και πάρα πολλές αιτίες για να φοβηθεί (Δίων Χρυσόστομος 8, 17). Ενώ ο τύραννος τρέμει συνεχώς, ο «Κυνικός» δεν φοβάται απολύτως τίποτε, διότι δεν έχει, ή δεν θεωρεί, τίποτε δικό του, αλλ' αντιθέτως, χαλαρωμένος και εσαεί ελεύθερος, κυριαρχεί απολύτως πάνω στον φόβο του ως «το μόνο πράγμα που όντως έχει νόημα να φοβάται κανείς».

ΘΕΣΗ 4. Η εμπειρία και η μέσω των αισθήσεων αντίληψη, αποτελούν τη μοναδική πηγή της Γνώσεως. H μεγαλύτερη από όλες τις ανοησίες είναι το να παίρνει κανείς την ίδια τη ζωή στα σοβαρά, ή, έστω, περισσότερο σοβαρά από όσο η ίδια η φύση της απαιτεί, ως διαδρομή περισσότερο παρά ως άπαν. Ο βίος δεν είναι παρά μία διασκεδαστική περιπέτεια, μία πόρευση μέσα από φιλικά ή εχθρικά δεδομένα και καταστάσεις, και ο θάνατος απλώς το υποχρεωτικό πέρασμα εκτός του εμβίου κόσμου σε κάποια δεδομένη χρονική στιγμή, άρα παντελώς αδιάφορος. Οι νεκροί εκ των πραγμάτων δεν υποφέρουν, οι δε ζώντες για να μην υποφέρουν οφείλουν πρωτίστως να κατανικήσουν τον φόβο του θανάτου. Όπως τονίζει ο Διογένης, η ετοιμότητα του ανθρώπου να πεθάνει ανά πάσα στιγμή είναι εκείνη που τον κάνει πραγματικά ευτυχή και ελεύθερο.

ΘΕΣΗ 5. Ως συνέπεια των ανωτέρω, οι Κυνικοί, όπως και οι Στωϊκοί με την αυτή συλλογιστική βάση, επιδοκιμάζουν την «εύλογον» αυτοκτονία, δηλαδή την εθελουσία αποχώρηση από τον βίο ως το κατεξοχήν και πάντοτε πρόχειρο εργαλείο εξασφαλίσεως Αξιοπρέπειας και Ελευθερίας. Το ίδιο επιδοκιμάζουν την ευσπλαχνική ευθανασία και όχι αδίκως βεβαίως, αφού, όπως σημειώνει ο Τζαίησον Ξενάκης, «η στάση απέναντι στο δικαίωμα των ανθρώπων να πεθάνουν είναι σημαντική ένδειξη για το πόσο ανθρωπιστική είναι μία κοινωνία». Κανείς δουλοκτήτης και δουλοποιός δεν αρέσκεται στην ιδέα πως ανά πάσα στιγμή είναι εφικτή η οριστική απόδραση κάποιων δούλων του, ή ακόμη και όλων των δούλων του (και δεν είναι διόλου συμπτωματική η καταδίκη κάθε εθελουσίας αποχωρήσεως από τις γνωστές οργανωμένες Θρησκείες που συνεργάζονται στενά με συστήματα πολιτικο-οικονομικού εξουσιασμού).

ΘΕΣΗ 6. Ο πραγματικά σοφός πρέπει να στέκει αντίθετος στη χρήση γενικών εννοιών και να καλλιεργεί τον αντιϊδεαλισμό και τον σχετικισμό. Η «Αρετή» και η «Κακία», υπό την κυρίαρχη, συμβατική και γενική χρήση τους, είναι απλώς λέξεις κενές.

ΘΕΣΗ 7. Υπάρχει θεμελιώδης διαφορά ανάμεσα στη «Φύση» (η οποία στηρίζεται στο «Είναι») και το «Νόμο» (ο οποίος στηρίζεται στο «Έθιμον»). Όλοι οι κοινωνικοί θεσμοί είναι συμβατικοί και τεχνητοί, αλλά και αμείλικτοι στραγγαλιστές της ατομικής ελευθερίας αν κανείς διαπράξει το σφάλμα να τους πάρει στα σοβαρά. Η πραγματική απελευθέρωση (από-ελευθέρωση), επιτυγχάνεται μέσω της εκ θεμελίων επαναξιολογήσεως όλων των αξιών και της συνειδητοποιήσεως του απρόσμενα μεγάλου αριθμού πραγμάτων που μπορούν να διαγνωσθούν, και εν συνεχεία ν' αντιμετωπισθούν ως περιττά ή παντελώς άχρηστα. Πολιτισμός σημαίνει κατακλυσμός από άχρηστα αντικείμενα, σκουπιδοπαραγωγή, σκουπιδοσυλλογή, σκουπιδαποθησαύρισμα και σκουπιδολατρία, συνεπώς ο «Κυνικός» οφείλει να διαβιεί με τρόπο που ν' αποδεικνύει το πόσο ελάχιστα είναι τα πράγματα τα οποία όντως απαιτεί ένας βίος Ελευθερίας και Αυτο-εξαρτήσεως. Το ιδανικό του «Κυνικού», είναι η πλήρης απουσία των οποιωνδήποτε δεσμών. Όταν μηδενίζεται η ένταξη, μηδενίζονται οι απώλειες και συνεπώς ο άνθρωπος μένει αυτάρκης, αυτεξούσιος και ευδαίμων, όπως ένας ένσαρκος Θεός, του οποίου οι πραγματικές ανάγκες περιορίζονται στη βιολογική διατήρηση και μόνον εκεί. Οι πραγματικοί Θεοί θεωρούνται τέτοιοι, επειδή ακριβώς δεν χρειάζονται απολύτως τίποτε και η Αυτάρκεια είναι πρωτεύον χαρακτηριστικό τους.

ΘΕΣΗ 8. Ως υπογράμμιση της ανθρώπινης Αυτάρκειας, ο «Κυνικός» δεν χρειάζεται καν τον λεγόμενο προσωπικό χώρο, για τον οποίο πασχίζουν σε όλον τους τον βίο οι άλλοι άνθρωποι, αλλ' αντιθέτως λειτουργεί πάντοτε δημοσίως, ακόμη και στις περιπτώσεις του φαγητού, του ύπνου ή και αυτού ακόμη του ερωτισμού. Σε αντίθεση προς τα ισχύοντα, το να κρύβεται κανείς καθ' οιονδήποτε τρόπο, για τον «Κυνικό» αποτελεί όνειδος, επειδή καταδεικνύει φοβικότητα, υποκρισία και αρρωστημένη μυστικοπάθεια. Ο Κράτης και η Ιππαρχία αποτολμούν να κάνουν δημοσίως έρωτα, ενώ ο Διογένης, αυνανιζόμενος στο κέντρο της Αγοράς, αναφωνεί ότι είναι κρίμα από τη φύση να μη μπορούν οι θνητοί να χορτάσουν αναλόγως την πείνα τους χαϊδεύοντας απλώς την κοιλιά τους.

ΘΕΣΗ 9. Για τους «Κυνικούς», ακόμη και οι θρησκείες είναι «προϊόντα ανθρώπινης συνήθειας». Κατ' αυτούς, ο Κόσμος διοικείται από έναν «Θείο Νού», που δεν μπορεί ν' αναπαρασταθεί με εικόνα διότι, απλώς, τίποτε επί γης δεν ομοιάζει προς αυτόν. Οι Θεοί πάντως του Εθνικού Πολυθεϊσμού, μπορούν να θεωρηθούν «πολλές μορφές» αυτού του «Θείου Νοός», οπότε η ερμηνεία της φύσεώς τους καθίσταται δυνατή μέσω της αλληγορίας.

ΘΕΣΗ 10. Η Αρετή είναι διδακτέα και από τη στιγμή που θα κατακτηθεί είναι παντελώς αδύνατον να απωλεσθεί. Ο κάτοχός της, ο «Κυνικός» σοφός, είναι απολύτως ελεύθερος και αυτάρκης, αφού, με το να είναι τέτοιος, κατέχει όλον τον πλούτο που μπορεί να αφορά την ανθρώπινη φύση. Σε αντίθεση προς αυτό που πάρα πολλοί πιστεύουν, η αντισυμβατικότητα του «Κυνικού» δεν είναι απλώς ένα εντόνως δραματικό μέσον για την επίτευξη ενός σκοπού ή για την άμεση ενόχληση του μέσου, συμβατικού ανθρώπου, με την ελπίδα ενός πιθανού αφυπνιστικού σοκ, αλλά αποτελεί, όπως πολύ σωστά τόνισε ο Ξενάκης, «αναπόσπαστο στοιχείο της προσωπικότητος του Κυνικού, που είναι ακέραιος και συνεπής. Αυτό που λέει το εννοεί και αυτό που πρεσβεύει το εφαρμόζει».
 


Sara

Well-Known Member
27 Δεκεμβρίου 2008
7.750
1.514
Illinois, USA
Πολύ ωραία αυτά. Με τους κανονικούς σκύλους όμως τι κάνουμε; Μη μου πείτε μόνο για project να τους βάλω να ζευγαρώσουν τα σκυλιά τους!! :p
 


Στατιστικά Forum

Θέματα
33.254
Μηνύματα
898.147
Μέλη
20.033
Νεότερο μέλος
Stepsn